توسط: تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ 0 دیدگاه

مبلمان اداری بینو، دکوراسیون داخلی بینو : مهمترین نکات در طراحی فضای کار خانگی کدامند؟ برای طراحی فضای کار در خانه به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ نوع کار در سراسر جهان به طور محسوسی تغییر کرده؛ حالا دیگر واقعا موضوع دورکاری و فضای کار خانگی را نمی‌توانیم نادیده بگیریم. این وضعیت بدون شک درس‌هایی برای شرکت‌ها و کارکنان به طور همزمان داشته است؛ یاد گرفته‌اند که استانداردهای ارتباطی و رفتاری حساب‌شده‌تری داشته باشند؛ یا اینکه امکان آموزش حین کار در فضای کار خانگی را برای افراد فراهم کنند. امیدواریم همه این اتفاقات باعث شود عملکرد و بهره‌وری افراد بهبود پیدا کند.

افراد، سیاست‌های شرکت‌ها و فناوری بیشتر از قبل مهم شده‌اند: مکان‌های مختلف می‌توانند با مسئله رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تطبیق پیدا کنند؛ ولی این مسئله فقط با رعایت کردن افراد است که معنادار می‌شود. مثلا ساخت فضای کار خانگی یکی از انواع این تطابق‌هاست که افراد در آن، می‌توانند مسئله فاصله‌گذاری اجتماعی را هم جدی بگیرند و اجرایی کنند.

طراحی فضای کار خانگی

اگر در فضای کار خانگی باشید، ممکن است مثلا بتوانید ۲۰ دقیقه وسط کارتان چرت بزنید! جلسات روزانه در زمان‌های کوتاه از پیش تعیین‌شده در «زوم» برگزار شود. تولدها را به طور مجازی جشن بگیرید و خلاصه مجازی باشید و شادی کنید. این‌ واقعیتی است که ما در جهان قرنطینه‌شده با آن طرف هستیم. ولی این‌ها به آن معنا نیست که همه تغییرات مثبت هستند. طراحان دفتر کارها همیشه کار خود را براساس نحوه حضور افراد پیش برده‌اند؛ اینکه شیوه کار آن‌ها چطور است؛ یا اینکه کلا در چه حوزه‌ای کار می‌کنند. بعد از بحران کرونا هم همین خواهد بود. ولی افرادی که در فضای کار خانگی خود نشسته‌اند و کار می‌کنند، باید حس کنند کسی پشتیبان آن‌هاست. این مسئله خیلی جدی می‌تواند طراحان و کار آن‌ها را تحت تاثیر خود قرار دهد. بر این اساس، به نظر ما این تغییرات در انتظار ما خواهد بود:

۱. فضای کار تحت تاثیر وضعیت اقتصاد

با وضعیت اقتصادی که جهان در دهه اخیر تجربه کرده، قیمت زمین افزایش یافته و بنابراین یک کارمند به طور متوسط فضای کار کمتری در یک شرکت دارد. همزمان، دفتر کارهای خصوصی بزرگ و دریای بیکران فضاهای کار اشتراکی که قبل این بحران بسیار مرسوم بودند، جای خود را به دفترهای بازتر و بزرگتر داده‌اند. حتی پیش از اینکه اصلا فاصله‌گذاری اجتماعی مطرح شود، کارکنان اغلب شاکی بودند که خیلی به همدیگر چسبیده‌اند، سر و صدا زیاد است و حریم خصوصی ندارند. پس با این حساب، آیا داریم به فضاهای کار تکی با دیوارهای بلند برمی‌گردیم؟ قطعا نه! ولی چند تغییر خیلی خیلی زود اتفاق خواهد افتاد:

۲. فضای کاری در خانه یا دفتر کار بزرگ

طراحی فضای کار خانگی m2

برگشتن به کار به شکل سابق واقعا کار دشواری است؛ هر چقدر هم راحت راجع به آن حرف بزنیم. این کار ممکن است برای دفتر کارها و شرکت‌های بزرگ راحت باشد؛ ولی شرکت‌ها و دفتر کارهای کوچک واقعا به این راحتی نمی‌توانند تطبیق پیدا کنند. ذهنیت‌ها راجع به اینکه چه چیزی امن هست یا نیست و همچنین انتظارات از فضاهای شخصی تغییر اساسی کرده و ما هم باید آن را مد نظر داشته باشیم. شرکت‌های بزرگ به راحتی با صرف هزینه می‌توانند توسعه پیدا کنند و مثلا اتاق‌های خود را به میکرو دفتر کار تبدیل کنند؛ ولی اینکه شرکت‌های کوچک از عهده چنین کاری بربیایند؛ یا توسعه فضای کار خانگی را انتخاب کنند، به وضعیت اقتصادی و همچنین فرهنگ کار آن شرکت برمی‌گردد.

۳. بهبود و توسعه

در این شرایط بعضی کارکنان یک شرکت یا اصلا همه آن‌ها، به دلایلی نمی‌توانند به صورت فیزیکی کنار هم باشند و مجبورند از فضای کار خانگی خود کار کنند. نکته مهم این است که در این شرایط ارتباطات مجازی به بالاترین حد خود برسد؛ اما نه فقط برای کنترل روند انجام کار؛ بلکه برای خدمات‌رسانی بیشتر به این افراد. این کار نه تنها افراد را بیشتر به کارشان متعهد خواهد کرد، بلکه در آینده نهاد شما نیز موثر خواهد بود.

خروج از فضای کار خانگی

هر استراتژی که برای خروج از فضای کار خانگی و برگشتن به دفتر کار داشته باشید، باید همکاری، نحوه اجرا و سلامت در مرکزیت آن قرار داشته باشد. لیستی از کارهایی که حتما باید فیزیکی انجام شوند، تهیه کنید و برنامه‌ریزی فضایی خود را بر اساس آن پیش ببرید. مشخص کنید که آیا این استراتژی به صورت دائمی نیازهای شما را تامین خواهد کرد یا صرفا موقتی خواهد بود.

آرامش بیشتر در فضای کارهای خانگی

اگر بخواهم از دورکاری و فضای کاری در خانه فقط یک مزیت نام ببرم؛ همان سر و صدای کم است و بس!  اگر مزاحمت‌های گاه به گاه خانواده یا سر و صدای حیوان خانگی‌مان را کنار بگذاریم، معمولا اینکه سرمان پایین باشد و کارمان را پیش ببریم، خیلی کار سختی نیست. این مسئله، تجربه من و خیلی از همکارانم است. فکر کنم وقتی بالاخره به دفتر کار برگردیم، میزان تمرکزمان بیشتر، هوشمندانه‌تر و استراتژیک‌تر خواهد بود و این باعث بهره‌وری بالاتر در طولانی‌مدت خواهد شد. ورای همه این غوغایی که فضای کار خانگی و فاصله‌گذاری اجتماعی به راه انداخته‌اند، باور قلبی من این است که دفتر کار نجات پیدا می‌کند… شاید نسل بعدی طراحی فضای کار بتواند ما را در عین دوری به هم نزدیک‌تر کند. و شاید هم روابط ما هم با یکدیگر متفاوت از قبل شود.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید