توسط: تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ 0 دیدگاه

می‌گویند یک دندان‌پزشک اهل برلین، مطب خود را به شادترین مطب دنیا تبدیل کرده است. این دندان‌پزشک در ابتکاری جالب، مطب خود را به گونه‌ای طراحی کرده است که بیماران نه تنها ترس و نگرانی ناشی از کشیدن یا پر کردن دندان خود را فراموش می‌کنند، بلکه به‌طور کامل سرگرم می‌شوند. او در اتاق انتظار مطب خود از رنگ نارنجی، صندلی‌های خوش‌رنگ، تابلوهای روشن و شومینه‌ای زیبا استفاده کرده است. بیماران این مطب می‌توانند به جای فکر کردن به استرس و درد خود، در ساعاتی که در اتاق انتظار حضور دارند، از اینترنت استفاده کنند و به انواع بازی‌های مورد علاقه کامپیوتری خود مشغول شوند. هدف از تبیین و نگارش این مقاله اراmه راه‌کارهایی جهت بهبود نمای ظاهری و بهینه‌سازی چیدمان مطب پزشکی و دندان پزشکی است. به این گونه ایجاد احساس خوب در پزشک، دندان‌پزشک، کارکنان کلینیک و بیماران چند برابر شود.

طراحی و چیدمان مطب پزشکی و دندانپزشکی

مطب یا درمانگاه مکانی است که بخش مهمی ‌از روز خود را در آن می‌گذرانید. توجه به نکات زیر در زمان طراحی و اجرای معماری داخلی مهم است:

توجه به معماری داخلی و نورپردازی

در یک معماری داخلی توجه به نکات زیر اهمیت دارد:

  • طراحی داخلی و چیدن وسایل درون این فضا
  • رنگ‌هایی که برای وسایل و دیوارها استفاده می‌شود
  • نورهایی که در نورپردازی محیط استفاده می‌کنید

اجرای موارد فوق باعث ایجاد روحیه‌ای شاد برای خودتان و بیمارانتان خواهد شد.

لزوم اجرای معماری داخلی شاد دندانپزشکی

بیماران مدتی را در اتاق ملاقات یا روی یونیت دندان‌پزشکی در مطب سپری می‌کنند. یک طراحی محیطی راحت و تمیز می‌تواند در ارزیابی آن‌ها درباره خدماتی که در مطب دریافت می‌کنند، موثر باشد. به‌ویژه در این روزها که رقابت بین مطب‌ها و کلینیک‌های دندان‌پزشکی شدید است، بدون شک بیماران مکانی را برای درمان مشکلات دهان و دندان خود برمی‌گزینند که در آن راحت‌ بوده و احساس آرامش بیشتری کنند. علاوه بر این، طراحی و چیدمان مطب پزشکی و دندان پزشکی و محیط داخلی مطب در حفظ روحیه شاد دندان‌پزشک و کارکنان مطب نیز موثر خواهد بود و از خستگی و کسالت کار طولانی در یک محیط بسته می‌کاهد.

چند بخش کردن فضای مطب

پیش از این‌که برای سروسامان دادن به محیط داخلی مطب‌تان دست به کار شوید، نخست لازم است تعیین کنید که هر فضا در مطب، قرار است برای چه کاری استفاده شود. به‌عنوان مثال بخشی از فضا و چیدمان مطب پزشکی و دندان پزشکی به عنوان اتاق انتظار، بخشی برای نصب یونیت‌ها و بخشی برای اتاق کار در نظر گرفته می‌شود. هر فضا در یک مطب استاندارد باید مطابق با استفاده‌ای که قرار است از آن صورت گیرد، طراحی شود. چیدمان مطب پزشکی بر اساس بخش کردن آن برای رسیدن به اهداف مطب امری ضروری، مهم و حساس است، که باید با دقت و توجه انجام شود.

استفاده چند دندان پزشک از یک محیط

اگر مطب به شکل کلینیکی است، که هم‌زمان چند دندان‌پزشک در آن مشغول به کارند، باید به حفظ آرامش محیط و پرهیز از شلوغی توجه کنید. در حقیقت به دلیل این‌که رفت و آمد بیماران در این فضا زیاد است و ممکن است روی هر یونیت عمل دندان‌پزشکی خاصی انجام شود، لازم است در این فضا، چیدمان مطب پزشکی، به نحو مناسبی از یکدیگر جدا شوند.

توجه به اندازه فضاها در دندانپزشکی

یکی از مواردی که به حفظ آرامش در محیط مطب کمک می‌کند، آن است که مساحت فضا را نسبت به تعداد دندان‌پزشکانی که هم‌زمان مشغول به کار اند در نظر بگیرید و فضای کافی را برای نصب هر یونیت، نشستن و حرکت کردن هر دندان‌پزشک و دست‌یار او در نظر داشته باشید. هم‌چنین می‌توانید حتی از پارتیشن‌بندی برای جدا کردن این فضاها از یکدیگر استفاده کنید.

طراحی یونیت مخصوص کودکان

اگر قرار است در بخشی از مطب کارهای دندان‌پزشکی اطفال صورت گیرد باید یونیت خاصی برای کودکان در نظر گرفته شود. تلاش کنید، این بخش از بخش‌های دیگر مطب که مخصوص کارهایی مانند کشیدن و جراحی دندان برای بزرگسالان است، جدا باشد. به این شکل، دیدن مناظر ترس و اضطراب یا صدای وسایل و بیماران، موجب ترس و نگرانی کودک نشود. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله “طراحی دکوراسیون مطب پزشکی و دندانپزشکی” را مطالعه کنید.

تزریق آرامش به یونیت دندان‌پزشکی

یونیت دندان‌پزشکی محلی است که بیمار کل زمان مداوای خود را روی آن سپری می‌کند و در عین حال تمام فشار، ترس و اضطراب خود از اقدامات دندان‌پزشکی را در این محل تحمل می‌کند. یونیت دندان‌پزشکی با انواع ابزار مربوط به خود مانند توربین، آنگل، ساکشن، چراغ و … ممکن است برای کودکان یا بزرگسالانی که برای نخستین‌بار به مطب دندان‌پزشکی پا می‌گذارند، دلهره‌آور باشد. بنابراین باید به گونه‌ای طراحی و نصب شود که بیمار نسبت به آن اضطراب نداشته و در مقابل، احساس آرامش و راحتی کند. به عنوان مثال می‌توانید صندلی دندان‌پزشکی را مقابل پنجره مطب خود قرار دهید. اگر اتاق مطب شما در طبقه همکف و مجاور حیاط است، می‌توانید از شیشه‌های قدی استفاده کنید و در باغچه روبه‌روی این پنجره‌های قدی، انواع و اقسام گیاهان سبز و گل‌ها را بکارید.

چیدمان مطب پزشکی و دندانپزشکی بدون پنجره

در طراحی و چیدمان مطب پزشکی و دندانپزشکی اگر مطب‌تان در طبقه‌ای از ساختمان است که پنجره آن به سمت برگ‌های درختان باز می‌شود، نیز می‌توانید منظره‌ای سرسبز و آرامش‌بخش را در پیش روی چشمان بیمارتان بگشایید. ممکن است در مواردی مطب در زیرزمین یک ساختمان باشد و یا آنکه ممکن است اتاقی که قرار است یونیت در آن نصب شود، فاقد پنجره‌ باشد. در این صورت هم می‌توانید در مقابل صندلی دندان‌پزشکی یک تابلوی زیبا و آرامش‌بخش آویزان کنید. هم‌چنین می‌توانید آکواریومی ‌با ماهی‌های رنگارنگ در مقابل یونیت خود تدارک ببینید. تحقیقات مختلف نشان داده‌‌اند آب و حرکت آرام ماهی‌ها در آن، می‌تواند در کاهش اضطراب و نگرانی بیماران موثر باشد.

چیدمان مطب پزشکی و دندانپزشکی
چیدمان مطب پزشکی و دندانپزشکی

تکمیل چیدمان مطب با موسیقی آرامش بخش

به عنوان اقدامی ‌دیگر می‌توانید هدفون‌هایی را در اختیار بیماران‌تان روی یونیت قرار دهید و موسیقی آرام‌بخشی را پخش کنید. هم‌چنین می‌توانید اجازه دهید این موسیقی آرام از طریق بلندگوهایی با صدای ملایم در فضای مطب‌تان پخش شود. گاهی نصب یک تلویزیون در مقابل یونیت هم می‌تواند موثر باشد، به این منظور که بیماران ذهنشان به برنامه‌ها و تصاویر، مشغول و خود به‌ خود ذهنشان از درد و ترس محیط دندان‌پزشکی به سوی مسائلی دیگر منحرف ‌شود.

بخش های متفاوت مطب پزشکی و دندان‌پزشکی

آیا تاکنون به این مساله فکر کرده‌‌اید که طراحی و چیدمان مطب پزشکی و دندان‌پزشکیِ استاندارد باید دارای چه بخش‌هایی باشد. به عبارت دیگر باید چه اتاق‌هایی را برای مطب‌تان در نظر بگیرید؟ به طوری کلی هر مطب دندان‌پزشکی باید مجهز به ۴ فضای مجزا از یکدیگر باشد که در ادامه این مقاله بخش‌های مهم برای چیدمان مطب پزشکی یا دندان‌پزشکی را معرفی می‌نماییم:

فضای مخصوص برای کودکان

بخش نخست متعلق به بیماران و مراجعه‌کنندگان است. بیماران، محدوده سنی متفاوتی دارند اما تنها کافیست اتاق انتظار کودکان از بزرگسالان جدا شود. برای اتاق انتظار کودک، می‌توانید از تصاویر و شخصیت‌های مورد علاقه کودکان به شکل نصب پوستر روی دیوارها استفاده کنید یا اسباب‌بازی‌هایی را برای کودکان در آن‌جا قرار دهید. در این محیط کودکان به دور از محیط پرسروصدای بزرگسالان، در کنار همسالان خود و با دیدن آن‌ها که به مطب دندان‌پزشکی آمده‌اند، راحت‌تر با ترس و نگرانی خود کنار می‌آیند. علاوه بر این، بهتر است سرویس بهداشتی جداگانه‌ برای کودکان و بزرگسالان در نظر گرفته شود.

فضای مخصوص منشی

منشی مطب که مسولیت پذیرش بیماران و بایگانی پرونده‌ها را بر عهده دارد، باید فضای مناسبی در اختیار داشته باشد تا بتواند امور مربوط به مراجعه کنندگان را بهتر انجام دهد. به طور کلی فضای مشترک بین بیماران و پرسنل مطب باید به گونه‌ای باشد که در یک سمت مراجعین و در سمت دیگر کارکنان مطب قرار بگیرند. در عین حال مراجعه‌کنندگان بتوانند در حالت ایستاده یا نشسته (مخصوص افراد ناتوان و کم‌توان جسمی) با کارکنان مطب صحبت و فرم‌های لازم را پر کنند.

فضای درمانی

مطب پزشکی می‌تواند شامل اتاق دندان‌پزشک، رادیولوژی، لابراتوار و اتاق استریلیزاسیون باشد. البته می‌توان لابراتوار را در راهروی مطب طراحی کرد و یا آن را با یک در، از اتاق درمان جدا ساخت. برخی‌پزشکان ترجیح می‌دهند از لابراتواری استفاده کنند که خارج از محدوده مطب و در سطح شهر باشد.

فضای مخصوص امور پشتیبانی

این فضا شامل سرویس بهداشتی کارکنان، فضایی برای تعویض لباس، آشپزخانه‌ای کوچک، انبار مواد و وسایل است. سعی کنید به منظور جلوگیری از بروز و شیوع عفونت انواع بیماری‌ها، امکاناتی برای شستشوی روپوش‌ها را در همان محیط فراهم کنید، تا کارکنان مجبور نباشند لباس‌ها را، همراه خود، برای شستشو به منزل یا خارج از محیط درمانی منتقل کنند.

رنگ و نور در چیدمان مطب پزشکی

رنگ، نور و آب می‌توانند به شما در ایجاد محیطی شفاف و زنده در مطب کمک کنند. در درجه اول به این نکته توجه کنید که به چه رنگ‌هایی علاقه‌مند هستید؟ آیا ترجیح می‌دهید از رنگ‌های ملایم و آرامش بخش برای دیوارها و یونیت استفاده کنید یا رنگ‌های انرژی‌بخشی را به کار ببرید که تحرک و شادی را در شما و بیمارانتان القا می‌کنند. نکات زیر در این مورد راهنمایی‌تان می‌کند:

  • برای طراحی اتاق انتظار کودک استفاده از رنگ‌های شاد بسیار اهمیت دارد.
  • در انتخاب رنگ‌بندی مطب‌تان باید به هماهنگی رنگ‌ها با یکدیگر دقت داشته باشند.
  • استفاده از رنگ‌های روشن مانند آبی ملایم یا کرم، فضای مطب را وسیع‌تر جلوه می‌دهند. اگر مطب کوچکی دارید که ممکن است دل‌گیر به نظر برسد، می‌توانید از این رنگ‌های روشن برای دیوارها استفاده کنید.
  • استفاده از آینه‌ می‌تواند به بزرگ‌تر نشان دادن مطب کمک کند.
  • رنگ‌های ملایم می‌توانند در آرامش درونی بیماران تاثیر داشته باشند.
  • بهتر است برای اتاق انتظار و اتاق درمان از یک رنگ استفاده شود. در این صورت بیماران قبل از ورود به اتاق درمان با آن رنگ در اتاق پذیرش آشنا شده و خو گرفته‌اند و بهتر با محیط کنار خواهند آمد.
  • از یک زمینه رنگی برای اتاق انتظار و اتاق درمان استفاده کنید و فقط درجه تیرگی و روشنایی این رنگ را در دو اتاق، متفاوت در نظر بگیرید.
  • از استفاده مطلق از نور سفید یا زرد خودداری کنید و با ترکیب این دو رنگ با نصب لامپ‌های مناسب، نوری شبیه نور خورشید را به وجود آورید.
  • انتخاب رنگ سفید یا شیری برای انواع کامپوزیت‌ها و چینی‌ها در این شرایط و در این نور بسیار مناسب است.
  • هم‌چنین استفاده از گیاهان طبیعی طراوت و تازگی را به کلینیک می‌آورد و در القای حس آرامش موثر است.

سفارش و قیمت مبلمان پزشکی و دندانپزشکی

اگر به فکر طراحی و چیدمان مطب پزشکی و دندانپزشکی خود هستید با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما در مبلمان اداری بینو با مشاوره‌های فنی و خرید رایگان در خدمت‌تان هستند. علاوه بر این تیم فنی ما که شامل مهندسان طراحی و معماری متخصص است، می‌تواند از فضای مورد نظر بازدید کرده و مطابق با آن اقدام به طراحی و چیدمان مطب پزشکی و دندان‌پزشکی خواهند کرد. قیمت مبلمان مطب پزشکی و دندان‌پزشکی به نوع، متریال، سبک و کیفیت محصول وابسته است. محصولات شرکت بینو قابل شامل سفارش در تمامی قسمت‌های مبلمان و چیدمان مطب پزشکی و دندان‌‍‌پزشکی است. با ما تماس بگیرید.

کلام آخر

این مقاله اطلاعاتی درباره ارائه راه‌کارهای مناسب جهت بهینه سازی چیدمان مطب پزشکی و دندان‌پزشکی ارائه کرد. در این مقاله درباره بسیاری از مطالب از جمله‌ توجه به رنگ چیدمان مطب پزشکی و دندان‌پزشکی، توجه به رنگ و میزان نور صحبت شد. جداسازی بخش‌های متفاوت در محیط یک مطب با توجه به نوع فعالیت در آن مکان نیز اهمیت ویژه‌ای دارد، که در این مقاله مورد توجه قرار گرفت. جهت دریافت مشاوره و راهنمایی‌های بیشتر در این زمینه می‌توانید با مشاوران و متخصصان مبلمان اداری و تخصصی بینو تماس بگیرید و از مشاوره رایگان بهره‌مند شوید. متخصصان و مشاوران ما با حضور در مکان اجرای کار راهنمایی‌های تخصصی خود را در جهت بهترین روش برای چیدمان مطب پزشکی ارائه خواهند کرد. گروه مبلمان تخصصی و اداری بینو در تمام مراحل انتخاب، سفارش و اجرای کار بهترین خدمات را ارائه خواهند کرد.

۳/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید