توسط: تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ 0 دیدگاه

استاندارد بین المللی طراحی داخلی چیست؟ و چه ویژگی‌هایی دارد؟ برای رعایت استاندارد بین المللی طراحی داخلی می‌بایست به چه نکاتی توجه کرد و چرا؟ طراحی داخلی فضای اداری فراتر از چیدمان تجهیزات و ساماندهی فضای داخلی دفتر کار است. رعایت نکردن اصول و استاندارد های طراحی داخلی دفتر کار ممکن است سازمان شما را با مشکلات زیادی روبه رو کند؛ چه بسا کارکنان مجموعه را هم به دردسر بیندازد.

بررسی طراحی فضای داخلی و اداری در سازمان‌ها و کسب و کارها
بررسی طراحی فضای داخلی و اداری در سازمان‌ها و کسب و کارها مطابق با استاندارد بین المللی طراحی داخلی

استاندارد بین المللی طراحی داخلی در مورد دکوراسیون دفتر کار 

طبق استاندارد بین المللی طراحی داخلی و مقررات بین المللی، همه‌ی مدیران ارشد در سازمان های کوچک یا بزرگ وظایفی در قبال سلامت، ایمنی و راحتی کارکنان خود دارند. در ادامه به بعضی از این استاندارد های بین المللی در اصول طراحی دفتر کار اشاره می کنیم:

  • محیط کاری آماده کنند که ایمن بوده و هیچ خطری برای سلامت کارکنان نداشته باشد
  • دما، تهویه، روشنایی، توالت و دست شویی، و سایر امکانات رفاهی را برای راحتی کارکنان، مطابق با استانداردهای سلامت، ایمنی و محیط زیست فراهم کنند.
  • امکانات و دستورالعمل های مناسب؛ به طور مثال پیشبینی لازم برای تخلیه اضطراری محل کار وجود داشته باشد.
  • امکانات و اقلام کافی برای کمک های اولیه فراهم کنند.
  • اطلاعات، دستورالعمل ها و آموزش های کافی و مرتبط درباره ایمنی در محیط کار را در اختیار کارکنان بگذارند.
  • امکانات مناسب برای کار را تأمین نموده و مطمئن شوند که این امکانات به درستی کار کرده و با دقت نگهداری می شوند.
  • تأمین بعضی از این امکانات و شرایط مستلزم استفاده از خدمات شرکت های طراحی داخلی یا معماری است. به شرط آنکه تصمیم گیران سازمان، به ضرورت اجرای آن ها در محیط کار رسیده باشند.
  • رعایت استانداردهایی مانند اچ اس ای باعث می شود با هزینه های کمتر، بهره وری بسیار بیشتری داشته باشیم.

البته در این باره می‌توانید مقالات “استاندارد فضای کاری چیست؟” و “ضوابط استاندارد فضای اداری، تجهیزات و ملزومات اداری بر طبق مصوبه هیئت دولت” را نیز مطالعه کنید. قطعا اطلاعات خوبی در آن‌ها برای علاقه‌مندان وجود دارد.

معرفی استانداردهای طراحی محیط های اداری

دفترهای کاری، محیط هایی هستند که افراد بیشتر روزشان را در آن‌ها می گذرانند آمارها نشان می دهد که کارمندان به طور متوسط ۱۹۲۰ ساعت در یک سال کاری در پشت میز اداری و بر صندلی اداری خود می نشینند این معادل۸۰ روز بی وقفه نشستن بر روی صندلی است؛ پس باید برای گذران روز و فعالیت های روزمره مناسب باشند. دفتر کار ایده آل، مکانی راحت با طراحی خوب است؛ در چنین دفتر کاری که رفاه و سلامت کارکنان در نظر گرفته شده، بهره وری افزایش می یابد. بنابراین طراحی داخلی اداری موضوع مهمی است. سایر جنبه های طراحی، مانند اصول ارگونومی و شکل قرارگیری میز کار هم اهمیت دارد.

استانداردهای طراحی داخلی دفتر کار مجموعه مقرراتی برای محافظت از رفاه و سلامت کارکنان هستند. این اصول و تکنیک های طراحی دکوراسیون اداری در سطح بین المللی طراحی شده و باید در طراحی محیط های اداری مورد توجه قرار بگیرند. از رویکرد سازمانی و رویه ها گرفته، تا مبلمان و تجهیزات فنی، و به طور کلی پیکربندی محل کار، باید بر اساس فعالیت هایی باشند که در آن مکان و سازمان انجام می شوند. همه ی این ها برای رفاه و سلامت کارکنان مهم هستند. رعایت استاندارد های طراحی محیط کار در سازمان، پایداری ایجاد می کنند و اهمیت شان برای همه مشهود است.

برای نمونه، به برخی استاندارد های طراحی داخلی بین المللی اشاره می کنیم:

ایزو

سازمان بین المللی استانداردسازی یا همان ایزو (ISO) استانداردهایی بین المللی برای طراحی داخلی اداری ایجاد کرده که در مقررات ملی کشورهای مختلف به کار رفته اند. این استانداردها عبارت اند از:

ایزو ۶۳۸۵

رعایت اصول ارگونومی در طراحی سیستم های کاری، باعث بهبود یا اصلاح موقعیت های کاری شده و حضور در محیط کار را برای کارکنان راحت تر می کنند. این ایزو مشاغل مختلفی را پوشش می دهد که عبارت اند از: کارکنان اداری، کسانی که با کامپیوتر کار می کنند، اپراتورهای دستگاه ها و …

ایزو ۱۰۰۷۵

استرس روانی ممکن است ناشی از عوامل مختلفی از جمله شرایط کاری، شرایط محیطی اداره و سازمان و … باشد. استاندارد ایزو ۱۰۰۷۵ به طراحی سیستم هایی می پردازد که فشار روانی را کاهش می دهند.

اچ اس ای

اچ اس ای (HSE) سیستم واحدی برای رعایت اصول مختلف در زمینه های بهداشت، ایمنی و محیط زیست است. البته در بعضی صنایع تضمین کیفیت هم به این سیستم اضافه شد و کیو اچ اس ای (QHSE) به وجود آمد. استاندارد اچ اس ای روندی مدیریتی برای بهبود و اصلاح مسائل بهداشتی، ایمنی و زیست محیطی در سازمان های مختلف است.

بررسی طراحی فضای داخلی و اداری در سازمان‌ها و کسب و کارها
بررسی طراحی فضای داخلی و اداری در سازمان‌ها و کسب و کارها

سازمانی مطابق با استاندارد بین المللی طراحی داخلی 

برقراری استاندارد بین المللی طراحی داخلی جزئیات فراوانی دارد. همان طور که گفته شد، راحتی محیط کار برای کارکنان مجموعه، اهمیت فراوانی دارد. این ها بعضی از نکته هایی هستند که در طراحی داخلی اداری باید مد نظر قرار بگیرند تا رفاه و سلامت کارکنان فرهم شود:

روشنایی محیط کار

طراحی نورپردازی و روشنایی در محیط کاری یکی از دشوارترین جنبه های طراحی داخلی اداری است. روشنایی محیط کار رابطهٔ مستقیمی با میزان بهره وری دارد. از سوی دیگر از سلامت روانی و جسمی کارکنان هم محافظت می کند. در نتیجه باعث می شود محیط کار راحت تر و امن تر باشد. در این باره پیشنهاد می‌کنیم مقاله “مقدار فضای مورد نیاز هر کارمند در محیط اداری” را بخوانید.

سیستم تهویه مطبوع مناسب

شاید تهویه ی محیط به ظاهر ساده به نظر برسد، اما نباید آن را دست کم گرفت. شرایط آب و هوایی محیط کار، مانند سرعت باد، میزان رطوبت و دما، برای سلامت و راحتی افرادی که در آن محیط حضور دارند از اهمیت زیادی برخوردار است. بسیاری از مقررات بین المللی می گویند هوای محیط کار باید به شیوهی مناسب و به مقدار کافی تهویه شود. در واقع باید هوای تمیز از منبعی بیرونی گرفته شده و در فضای ساختمان بپیچد. این هوای تمیز چه از منبع طبیعی تأمین شود و چه از منبع غیر طبیعی، باید حرکت کافی در محیط داشته باشد تا حس تازگی را در فضا ایجاد نماید.

کاهش سر و صدا

یکی از عناصری که باعث سلامت و راحتی کارکنان می شود، کنترل شرایط صوتی محل کار است. برای نمونه در اصول طراحی دفتر کار برای راحتی صوتی محیط در بعضی مشاغل، توصیه می شود به جای دیوارهای جدا کننده و سقف کاذب، از اتاق ها و محفظه های بسته استفاده شود. راهکار دیگر، آکوستیک کردن محیط هایی مانند اتاق جلسات است.

پیشنهاد ما

آیا در حال راه اندازی مشاغل هستید و به فکر گسترش فضای اداری هستید؟ آیا دفتر شما نیاز به یک بازسازی کلی دارد؟ آیا می خواهید نسبت به دکوراسیون فضای اداری خود با توجه به استاندارد بین المللی طراحی داخلی اقدام کنید؟

بنابراین اگر به این موضوع فکر می‌کنید که سازمان شما از نظر، مبلمان اداری، صندلی اداری و صندلی کارشناسی ارگونومیک دارای کیفیت چندان مناسب و شایسته‌ای نیست، زمان مناسب خرید و ورود به فروشگاه وجود دارد. تیم طراحی و تولید ما در تمامی این مراحل توانایی همکاری پیوسته با شما را دارد تا دفاتر شما مطابق با بهترین و به روزترین طراحی دکوراسیون تولید شود و شادابی و شایستگی را برای شما به ارمغان بیاورد. ما تمام توان خود را در جهت رفاه شما مطابق با علم روز انجام خواهیم تا فضای کاری بهتری برای شما و همکارانتان ایجاد کنیم.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید