توسط: تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ 0 دیدگاه

مبلمان اداری بینو، دکوراسیون داخلی بینو : مهمترین قواعد و اصول در طراحی اتاق مانیتورینگ چیست؟ ملاحظات فنی برای طراحی اتاق مانیتورینگ که باید مد نظر قرار گیرند کدامند؟ اتاق مانیتورینگ یا کنترل اتاقی است که تصاویر دوربین‌های مداربسته‌ی یک سازمان در بخش‌های مختلف آن به اتاق هدایت شده و در آن اتاق تحت کنترل، بررسی و بازرسی قرار می‌گیرند. بطور کلی اتاق مانیتورینگ شامل چندین مانیتور بزرگ و کوچک است که در یک مکان مشخص جمع آوری شده‌اند و به سیستم برق اضطراری، تهویه، سرمایش و گرمایش مناسب و از تمام این‌ها مهم‌تر طراحی ویژه و خاص مجهز شده است.

با توجه به اینکه اپراتور یا کاربر باید ساعات طولانی را در فضای این اتاق سپری کند، بنابراین امکانات و مزایای رفاهی، آسایشی و حتی در اتاق مانیتورینگ باید به گونه‌ای باشد که آن‌ها در محل کار خود احساس رضایت و امنیت داشته باشند. صندلی اداری، دما و تهویه مناسب، فضایی برای استراحت، میز اداری با فضای مناسب، قفسه کمدهای مناسب و جادار برای بایگانی و … باید در طراحی اولیه این فضا اداری اتاق مانیتورینگ در نظر گرفته شود. با طراحی مناسب و حرفه‌ای فضای اتاق مانیتورینگ و سیستم‌های دوربین مداربسته یکپارچه می‌توان به امنیت بالاتر با بکارگیری تعداد کاربران کمتر و همچنین افزایش کارآمدی و مسئولیت‌پذیری آن‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن در میان کارمندان مشاهده کرد.

آموزش طراحی اتاق مانیتورینگ

اتاق مانیتورینگ به عنوان مرکز و قلب عملیاتی هر سازمان یا ارگانی به شمار می‌رود که بخش‌های حساس و بسیاری برای بررسی، بازرسی و نگهداری دارد نیازمند این است که کارمندانی که از اتاق مانیتورینگ آن استفاده می‌کنند بالاترین راندمان را داشته باشند. اتاق مانیتورینگ باید از لحاظ ارگونومیکی و ساختاری نیز طراحی مناسبی و به روزی داشته باشد، چرا که اپراتورها تقریبا اکثر زمان کاری خود را در آن مکان سپری خواهند کرد و از این رو باید راحتی و آسایش آن‌ها در نظر گرفته شود، بدین ترتیب طراحی هر چه بهتر، تخصصی‌تر و صحیح‌تر اتاق مانیتورینگ را ضروری می‌نماید.

شکل و نوع طراحی اتاق مانیتورینگ و نحوه چیدمان و جانمایی نمایشگرها بر عملکرد اپراتورها در گردش اطلاعات تصویری به موقع، درست و با کمترین میزان خطا تاثیر مستقیم خواهد داشت. اگر فضای اتاق ماینتورینگ، ابزارهای مورد استفاده و به صورت حرفه‌ای و اصوالی و ارگونومیک نباشد برای کاربر حس سردرگمی ایجاد کرده و بازدهی و دقت او را در انجام کار به شدت کاهش می‌دهد. عصبانیت، خستگی، نداشتن آرامش، استرس و … از جمله عواملی هستند که در صورت طراحی نامناسب برای کاربر ایجاد می‌شوند. در نقطه‌ی مقابل بهبود و افزایش عملکرد، راحتی، تسلط بر انجام امور از جمله ویژگی‌های طراحی مناسب اتاق مانیتورینگ می‌باشد. این موضوع را به خاطر داشته باشید که نوع طراحی و ساختار اتاق کانیتورینگ بر تک تک ویژگی‌های عملکردی کارمندان تاثیر خواهد داشت. به صورت کلی کاربران عملکرد بیشتری و بهتری خواهند داشت اگر:

  • صندلی اداری ارگونومیک را در محل کار خود داشته باشند.
  • مانیتورها بر طبق استاندارد نصب شده باشند.
  • روشنایی و نور در اتاق برای دیده شدن مانیتورها و تسلط به اندازه‌ی کافی باشد.

برای داشتن یک اتاق مانیتورینگ مناسب موارد زیر را می‌بایست رعایت کنید:

۱. ابعاد و فضا؛ طراحی اتاق مانیتورینگ

اتاق کنترل باید فضای کافی را داشته باشد به گونه‌ای که بتوان تمامی ابزارهای مورد نیاز، تجهیزان و… را در آن قرار داد و در عین حال فضای کافی برای افراد وجود داشته باشد. اگر فضای کافی در اختیار نباشد شکل نامتوازن، ستون‌های بدون استفاده و… هر کدام می‌تواند از کارایی اتاق مانیتورنیگ بکاهد. نحوه‌ی قرار گیری مانیتورها، نشستن افراد در اتاق کوچک تحت تاثیر قرار می‌دهد می‌تواند خطرات ایمنی و آسیب به سلامتی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

علاوه بر این‌ها شما در هنگام طراحی اتاق کنترل می‌بایست به این موضوع فکر کنید که تجهیزات و ابزارهای ایمنی که در مواقع ضروری مورد استفاده قرار می‌گیرند را در مکان مناسب جانمایی کنید. آینده نگری و این که اگر قصد به گسترش کار و یا افزایش تعداد دوربین‌ها و مانیتورها را هم اگر داشته باشید را نیز می‌بایست در طراحی خود لحاظ کنید.

۲. موقعیت ورودی و خروجی در اتاق مانیتورینگ

اصول طراحی اتاق مانیتورینگ 2

نقاط ورودی و خروجی در اتاق مانیتورینگ می‌بایست به گونه‌ای باشند که قطعات و تجهیزات مورد نظر را بتوان به راحتی جا به جا نمود. همچنین فاصله‌ی مناسب کارمندان از هم و ایجاد فضای شخصی نیز از دیگر مسائلی است که می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.

۳. پنجره‌ها در طراحی اتاق مانیتورینگ

بهتر است اگر اتاق مانیتورینگ از پنجره‌های کافی برخوردار است جانمایی مانیتورها و میز اداری و… به گونه‌ای باشد که از نور طبیعی حداکثر استفاده را کرد. همیشه در طراحی می‌بایست به حضور نور طبیعی توجه نمود.

۴. فضای شخصی‌سازی شده

طراحی مناسب اتاق کنترل یا مانیتورینگ می‌بایست به گونه‌ای باشد که به تمامی افراد فضای کافی را برای انجام امور بدهد. میز اداری آن‌ها می‌بایست به گونه‌ای باشد که  علاوه بر نحوه‌ی درست نشستن بتوانند در صورت نیاز از اسناد و مدارک به صورت فیزیکی استفاده نمایند و فضای کافی برای بررسی پرونده‌ها و گزارش‌هایی که به صورت فیزیکی یا کاغذی به آن‌ها می‌رسد را داشته باشند. این موضوع در بخش دیگر موجب می‌شود که ان‌ها دچار سردرگمی نشوند. در انتخاب میز مانیتورینگ می‌توان به این موضوع توجه کرد که برای افراد مختلف قفسه و یا کابینت‌های کوچک در نظر گرفت.

کلام پایانی

آیا در حال راه اندازی طراحی اتاق مانیتورینگ مشاغل هستید و به فکر گسترش فضای اداری هستید؟ آیا دفتر شما نیاز به یک بازسازی کلی دارد؟ آیا می خواهید نسبت به خرید صندلی کارشناسی اقدام کنید؟ بنابراین اگر به این موضوع فکر می‌کنید که سازمان شما از نظر، مبلمان اداری، صندلی اداری و صندلی کارشناسی دارای کیفیت چندان مناسب و شایسته‌ای نیست، زمان مناسب خرید و ورود به فروشگاه وجود دارد. تیم طراحی و تولید ما در تمامی این مراحل توانایی همکاری پیوسته با شما را دارد تا دفاتر شما مطابق با بهترین و به روزترین طراحی دکوراسیون داخلی تولید شود و شادابی و شایستگی را برای شما به ارمغان بیاورد. ما تمام توان خود را در جهت رفاه شما مطابق با علم روز انجام خواهیم تا فضای کاری بهتری برای شما و همکارانتان ایجاد کنیم.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید