توسط: تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۰ 2 دیدگاه

چیدمان ارگونومیک چه ویژگی‌هایی دارد؟
ارگونومی فرآیند طراحی اشیا به گونه‌ای است که برای استفاده انسان آسان باشد. در حالی که فضاهای اداری تمایل دارند زیرساخت‌های ارگونومیک به شکل صندلی‌های اداری ارگونومیک داشته باشند، اما این موضوع برای خانه‌ها این چنین نیست. پس می‌توان نتیجه گرفت ساخت فضا و چیدمان ارگونومیک در یک خانه با توجه به ویژگی‌های ساختاری آن کمی سخت‌تر از فضای اداری است. با ما همراه باشید تا هفت نکته‌ی مهم در ساخت چیدمان ارگونومیک در فضای اداری را با هم مرور کنیم.

صندلی اداری و چیدمان فضای اداری ارگونومیک
صندلی اداری و چیدمان فضای اداری ارگونومیک

نکات مهم چیدمان ارگونومیک برای فضای اداری خانگی

ما در ادامه هفت نکته‌ی مهم در چیدمان ارگونومیک برای فضای اداری خانگی را با هم مرور خواهیم کرد. برخی از این موارد شامل سرمایه‌گذاری در مبلمان ارگونومیک است و برخی دیگر شامل تطبیق با مبلمان غیر ارگونومیک موجود در فضای در اختیار است. به خاطر داشته باشید که در چیدمان ارگونومیک تمرکز کلی بر سلامتی بهتر است تا کارمندان بتوانند به خوبی تمرکز کنند و بهره‌ور بمانند. این نکات عبارت‌اند از:

وضعیت جسمانی

هنگام کار در یک فضای غیر اداری، انعطاف‌پذیری آسان است. طوری بنشینید که بتوانید ستون فقرات خود را از هر گونه فشار دور نگه دارید. ستون فقرات خنثی به معنای ایستادن ستون فقرات نیست. در حالت ایده آل، شما باید در وضعیتی بنشینید که ستون فقرات شما فضا و حالت خمیده خود را حفظ کند.

تخت و مبل محل مناسب کار نیست

هیچ وقت از مبلمان و تخت خود به عنوان فضای کار استفاده نکنید. مبلمان خانگی و تخت به خاطر نوع طراحی نمی‌توانند از بدن شما در مقابل خستگی حفاظت کنند. از این رو بهتر است به دنبال صندلی اداری باشید که بتواند بدن شما را در حالت استاندارد نگه دارد.

صندلی ارگونومیک اداری

یک صندلی ارگونومیک برای یک فضای اداری ایده آل است. دارای ارتفاع قابل تنظیم، تکیه گاه گردن قابل تنظیم و تکیه سر قابل تنظیم است. این ویژگی‌ها به صندلی اجازه می‌دهد تا با بدن کاربر سازگار شود نه اینکه بدن کاربر را مجبور کند تا با صندلی سازگار شود.
برای آشنایی بیشتر با صندلی‌های ارگونومیک که در زمینه کار از خانه به خوبی به شما خدمات می‌دهند، می‌توانید مقالات «صندلی اداری طبی چگونه به احساس راحتی کمک می کند؟» را مطالعه کنید.

استفاده از امکانات

ممکن است به علت‌های بسیاری چون مالی و هزینه‌هایی که خرید مبلمان اداری ارگونومیک دارد، نتوانید صندلی اداری ارگونومیک خریداری کنید. از این رو بهتر است برای چیدمان ارگونومیک فضای اداری و خانگی خود به آن چه در اختیار دارید به گونه‌ای دیگر نگاه کنید. نگاه متفاوت می‌تواند مسبب شود از امکانات به درستی استفاده کنید.
برای مثال می‌توانید زیر پایی تهیه کنید تا پاهای شما در ارتفاع مناسبی بماند و… این تنها یکی از روش هاست. یا از نشیمن گاه‌های ابری استفاده کنید تا صندلی شما را به حالت ایده آل نزدیک‌تر کند.

چیدمان ارگونومیک و جزئیات

در چیدمان ارگونومیک فضا می‌بایست به جزئیات توجه کنید. زیرا این جزئیات هستند که می‌توانند یک فضا را ارگونومیک کنند. علاوه بر این زمانی که دچار کوچکترین خستگی و درد شدید به آن به صورت جدی رسیدگی کنید. رسیدگی به این موضوع می‌تواند کمک کند تا از یک مشکل بزرگ که در آینده امکان آسیب زدن جسمی را به کاربر دارد، جلوگیری شود. از این رو بهتر است در چیدمان ارگونومیک فضای اداری به هیچ وجه جزئیات را فراموش نکنید.

استراحت کنید

هر نیم ساعت یکبار حرکت کنید. میز خود را رها کنید و کمی به اطراف حرکت کنید. اگر می‌توانید هنگام پاسخ دهی به تماس‌ها کمی قدم بزنید. علاوه بر این به چشمان خود استراحت بدهید و هر چند دقیقه چند ثانیه‌ای به چشمان خود استراحت دهید.
استراحت به جسم در چیدمان فضای اداری می‌تواند بسیار موثر باشد و نقش اساسی در افزایش ضریب سلامت کاربران خواهد داشت. پس بهتر است پیش از خرید و تجهیز فضای اداری خود اقدام به ایجاد یک فضای خود برای جابه جایی (قدم زدن) و کمی استراحت نمایید.

تغذیه

در محلی که کار می‌کنید غذا میل نکنید. تفاوت در مجل میل غذا و محل کار به دو علت مهم است. یک این است که می‌تواند برای شما یک جابه جایی در فضای را داشته باشد و کاربر به بدن خود استراحت دهد و دوم این که به افراد کمک می‌کند از فضای کاری خود دور شوند و برای مدتی از تنش کاری دور باشند.

نتیجه گیری

کار در یک فضای ارگونومیک می‌تواند بهره وری را افزایش دهد و به کاربر اجازه می‌دهد به خوبی تمرکز کند. از این رو می‌بایست به هنگام طراحی فضای کاری در خانه می‌بایست چیدمان فضای اداری را رعایت کنید تا جاه به جایی کافی داشته باشید، تغذیه خوبی داشته باشید، فضای استراحت را تعبیه کنید، از صندلی اداری ارگونومیک استفاده کنید و… که در این مقاله به بررسی آن‌ها پرداختیم. همچنین برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله “صندلی اداری طبی و ارزان چه ویژگی‌هایی دارد؟” را نیز مطالعه کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاه کاربران (2 دیدگاه)

  1. بازتاب: اهمیت صندلی اداری ارگونومیک در دفتر اداری چه نقشی دارد؟ | مبلمان اداری بینو

دیدگاهتان را بنویسید