توسط: تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۹ 0 دیدگاه

بیماری و همه گیری COVID-19 به طور قابل توجهی رفتار سازمانی و نوع عملکرد کارمندان سازمان‌های مختلف تاثیر گذار بوده است. کارمندان برای حضور در محیط اداری و فضای کاری شلوغ رغبتی نداشته‌اند سلامتی خود را با سایر اتفاقات قابل مقایسه نمی‌دانند. از این رو تندرستی و رعایت شیوه‌هایی که منجر به افزایش سلامتی بین کارمندان می‌شود روز به روز بیشتر مورد توجه کارفرمایان قرار گرفته و از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به ایجاد مناطق کاری، رعایت فاصله اجتماعی، دوری کاری و… را اشاره کرد که تندرستی و سلامتی کارمندان در محل کار را در اولویت قرار داده است. از این رو طراحان داخلی و دکوراسیون فضای اداری روش‌های گوناگونی را برای بهبود فضای کاری ارائه داده‌اند اما آنچه که بیشتر مورد توجه قرار گرفته است بررسی سلامت روحی و جسمی کارمندان است.

نکات مهم بهداشتی در طراحی فضای اداری در سال ۲۰۲۱

با توجه به آنچه گفته شده، بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها در موقعیتی قرار گرفته‌اند که به ناچار می‌بایست تغییر و ایجاد تغییر را در سایت کاری خود نظر داشته باشند، زیرا بدون تندرستی و سلامت کارمندان نه تنها آن‌ها رغبت به انجام کار ندارند بلکه شاید کار کردن در محیطی که به آن‌ها در این مورد احترام بیشتری می‌گذارد را به کار کردن در آن مکان ترجیح دهند.

نکات مهم بهداشتی در طراحی فضای اداری
نکات مهم بهداشتی برای طراحی فضای اداری

گزارش‌های بسیاری در مورد سلامت کاری و جسمی کارمندان در روزها و ماه‌های سال بعد از کرونا توسط موسسات مختلفی منتشر شده است اما گزارش اخیر Wellable ویژگی‌ها و زوایای پنهان بسیاری را نشان می‌دهد. نتایج بررسی و تحقیقات آن‌ها مشخص کرده است که کارفرمایان بیشترین سرمایه‌گذاری و یا هزینه را در زمینه‌ی بهداشت روان (۸۸درصد)، پزشکی از راه دور (۸۷ درصد)، مدیریت استرس و انعطاف‌پذیری (۸۱ درصد)، هوشیاری و مراقبه (۶۹ درصد) انجام داده اند. همان طور که از آمار‌ها پیداست بیشتر سازمان‌ها در تلاش هستند که از بهداشت روان و ذهنی کارکنان خود حمایت کنند. آن‌ها می‌دانند که اگر نیروی انسانی از نظر روحی و روانی در آمادگی کامل و خوبی باشد می‌تواند به سازمان جهت رسیدن به اهداف کمک کند و در صورت‌عدم چنینی ویژگی‌هایی علاوه برعدم کارآیی می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به مجموعه و خود بزند. به همین دلیل می‌توان گفت در سال‌های اخیر اکثریت شرکت‌های پیشرو در دنیا یکی از مهم‌ترین اولویت‌های خود را، سلامت روان نیروی انسانی خود برگزیده اند.

وجود همه گیری کرونا و ترس از دست دادن زندگی شخصی، خانواده دوستان و قرنطینه‌های اجباری که به یکباره به عنوان بخشی از زندگی مدرن شده است و اضطراب و استرس را در بالاترین سطحی که انسان تاکنون داشته است رساند است. از این رو و به واسطه‌ی بازگشت به مکان و فضای کاری به کارفرمایان پنج راه حل پیشنهاد شده است تافضای کاری امن‌تری را برای کارمندان خود ایجاد کنند.

 

  1.  بهداشت روان

براساس این گزارش، «سلامت روان کارمندان در سال آینده (۲۰۲۱) یکی از مهمترین فاکتورهای انتخاب، گزینش و نگهداشت کارمندان است. تقریباً از هر ده کارفرما ۹ نفر قصد دارند سرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه انجام دهند، فقط یک درصد قصد دارند سرمایه‌گذاری کمتری انجام دهند (که همه شرکت‌های کوچک هستند).»

  1.  پزشکی از راه دور

برنامه‌های پزشکی از راه دور در طی شیوع ویروس کرونا افزایش محبوبیت چشمگیری را تجربه کردند. به گفته Wellable، ۸۷ درصد از کارفرمایان قصد دارند امسال در برنامه‌های پزشکی از راه دور سرمایه‌گذاری بیشتری کنند، «۲۵ درصد بالاتر از سال قبل». این موضوع زمانی قابل اهمیت می‌شود که بدانیم اکثر شرکت‌ها و سازمان‌ها برای کارکنان و سازمان خود اقدام به تعیین و مشخص نمودن پزشکان معتمد شده‌اند تا فرآیند سلامتی و بررسی دوره‌ای سلامت روحی و جسمی آن‌ها به خوبی انجام بگیرد.

  1.  مدیریت استرس و انعطاف‌پذیری

برنامه‌های مدیریت استرس و انعطاف‌پذیری از سال ۲۰۱۸ در حال افزایش است. به دلیل همه گیری و استرس و اضطراب ناشی از آن در بین کارگران در همه سنین، تعجب‌آور نیست که ۸۱ درصد شرکت‌ها قصد دارند در سال ۲۰۲۱ بیشتر در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

«کارمندان به دلیل کشمکش‌های مالی فراوان، ترس از سلامتی، اقدامات فاصله اجتماعی و سایر اختلالات ناشی از اضطراب در زندگی عادی که توسط COVID-19 ایجاد شده است، با استرس و تأثیرات بهداشت رفتاری بیشتری روبرو هستند».

  1.  ذهن آگاهی و مراقبه

هوشیاری و متدیتیشن یکی از مهم‌ترین عوامل شناخته شده در افزایش آگاهی و عملکرد کارکنان است. شرکت‌های پیشرو در حال حاضر به دنیال افزایش عملکرد هستند. آن‌ها دریافته‌اند که با افزایش عملکرد می‌توانند به اهداف خود به راحتی دست یابند. از این رو میزان سرمایه‌گذاری خود را در حوزه‌ی سلامت و آگاهی افراد بالا برده اند.

  1.  مواجه با کرونا

این یک پیشنهاد جدید سلامتی است و باعث کاهش خطر قرار گرفتن ناخودآگاه کارمندان و سایر افراد در معرض ویروس در محیط کار است. این یک برنامه سلامتی جذاب است زیرا مقرون به صرفه است، می‌تواند سایر اقدامات ایمنی را تکمیل کند و به راحتی قابل اجرا است. فضای کاری نوین، استفاده از پارتیشن ها، دیوارهای شیشه‌ای و قابل حمل، صندلی اداری و… از مهمترین این برنامه هاست.

رعایت نکات بهداشت روانی
رعایت نکات بهداشت روانی و فردی

پیشنهاد ما

در نهایت اگر به خرید و اجرای دکوراسیون داخلی و طراحی مدرن در سازمان خود فکر می‌کنید، ما امیدواریم این گزارش برای شما مفید بوده باشد. این‌ها و بسیار ناگفته‌های دیگر که در مقالات قبلی آن‌ها را ذکر کرده و یا خواهیم گفت همگی جزو مزایای افزودن مبلمان اداری و تغییر نگرش نسبت به آن در سازمان شما خواهند بود.

بنابراین اگر به این موضوع فکر می‌کنید که سازمان شما از نظر مبلمان اداری نظیر صندلی اداری، میز اداری و… دارای کیفیت چندان مناسب و شایسته‌ای نیست، زمان مناسب خرید مبلمان اداری و ورود به فروشگاه وجود دارد. تیم طراحی و تولید ما در تمامی این مراحل توانایی همکاری پیوسته با شما را دارد تا دفاتر شما مطابق با بهترین و به روزترین طراحی دکوراسیون تولید شود و شادابی و شایستگی را برای شما به ارمغان بیاورد. ما تمام توان خود را در جهت رفاه شما مطابق با علم روز انجام خواهیم تا فضای کاری بهتری برای شما و همکارانتان ایجاد کنیم.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید