توسط: تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۱ 0 دیدگاه

مدرسه مهم‌ترین بخش سیستم آموزش و پرورش است که خواستگاهی به شدت بنیادی در زندگی مدرن دارد. به همین دلیل، نقش دکوراسیون مدارس در نوع یادگیری و ایجاد حس مشارکت بین دانش‌آموزان بسیار پر‌رنگ است. ارتباط اجتماعی امروزه پا به عرصه جدیدی گذاشته است. عرصه‌ای که در آن علاوه بر گسترش روابط اجتماعی، گسترش حیطه ارتباطی از طریق تکنولوژی جدید بسیار ضروری و تاثیرگذار است. این مقاله با هدف ارائه راهکارهای مناسب در جهت بهبود شرایط و دکوراسیون مدارس نوشته شده است.

تاثیر یادگیری مشارکتی بر دکوراسیون مدارس

یادگیری مهم‌ترین هدف تولید آموزش و پرورش است. یادگیری مشارکتی نوعی از یادگیری است که برپایه یادگیری گروهی بنا شده است. آن‌چه به‌صورت گروهی آموخته می‌شود نهادینه خواهد شد. در ادامه نکاتی را درباره این نوع یادگیری ذکر می‌نماییم:

تفاوت یادگیری مشارکتی و یادگیری سنتی

یادگیری مشارکتی دو تفاوت عمده زیر را با شیوه سنتیِ یادگیری دارد:

  • نخست آن‌که یادگیری مشارکتی، دانش آموز محور است، یعنی هدفش توانمندسازی دانش آموز برای شرکت پویا و هدفمند در فعالیت‌های گروهی و انفرادی در جهت بهبود و ارتقا فرآیند یادگیری است.
  • دوم آن‌که، یادگیری مشارکتی دانش آموزان را به ایده‌پردازی و خلق اثر ترغیب می‌کند. این اثر می‌تواند گزارش، پوستر و یا ساخت یک کلیپ باشد. انجام این پروژه‌های به ظاهر کم اهمیت، در واقع فرصتی برای گسترش و ارتقای مهارت‌های بالقوه موجود در دانش‌آموزان است.

مزایای یادگیری مشارکتی در مدارس

یادگیری مشارکتی مزایای زیادی دارد، که در ادامه چند مورد از آن را بیان می‌نماییم:

  • موفقیت‌های توامان فردی و گروهی، یادگیری استراتژی استدلال به شکل مطلوب، خلق ایده‌های جدید و پیدا کردن راه‌حل برای مشکلات.
  • توسعه‌ی تفکر در سطوح بالاتر، بهبود ارتباطات شفاهی، تقویت خودمدیریتی و مهارت‌های رهبری.
  • آموزش ایده‌های مطمین و قابل دفاع، که موجب افزایش اعتماد به نفس و احساس مسئولیت‌پذیری در دانش آموزان می‌شود.
  • کمک به رشد بلوغ فکری دانش‌آموزان از طریق ترویج تعامل بین دانش آموز و معلم با مشاهده دیدگاه‌های گوناگون.

تاثیر یادگیری مشارکتی بر دکوراسیون مدارس

در شیوه آموزش یادگیری مشارکتی، دکوراسیون مدارس بر اساس شیوه‎‌های یادگیری و آموزشی جدید ساخته می‌شود. مدرسه خلاق از ابزارهای متفاوتی در جهت رسیدن به پیشرفت استفاده می‌کند. استفاده از میز و نیمکت‌های مناسب، تاسیس اتاق‌های تخصصی مانند آزمایشگاه، کتابخانه، اتاق رسانه و … از ویژگی‌های دکوراسیون مدارس مستعد و سطح بالا است.

تاثیر دکوراسیون مدارس در یادگیری و آموزش

امروزه کلاس درس از یک فضای فیزیکی صرف، به محیطی پویا جهت یادگیری، مشارکت و تضارب آرا تبدیل شده است. یک کلاس شاد و هدفمند، در تثبیت موارد آموزشی و نهادینه شدن اصول و مطالبی که در دراز مدت به‌کار دانش آموزان و تحصیل کمک می‌کند، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

چه چیزی باعث تحول آموزشی شده است؟

در پاسخ به این سوال باید موارد زیر را ذکر کرد:

  • ترکیبی از درک مشترک از مهارت‌ها و توانمندی‌های دانش آموزان
  • ارتقا و بهبود روش‌های تدریس
  • طراحی و اجرای دکوراسیون مدارس در قسمت داخلی مناسب و قاعده‌مند که امکانات لازم و کافی را در اختیار امر آموزش و پرورش قرار دهد
  • تغییر دکوراسیون مدارس با پیشرفت‌های هر روزه‌ی بشر

عوامل موثر ایجاد انگیزه توسط دکوراسیون مدارس

برای آن‌که فضای آموزشی مدارس شاد و جذاب باشد، باید یک سری از نکات را مورد توجه قرار داد. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تاثیر رنگ‌های شاد در دکوراسیون مدارس

دکوراسیون مدارس نیازمند ایجاد روحیه‌ای شاد و فرح‌بخش است. در این راستا استفاده از رنگ‌های شاد و روشن و نیز رنگ‌های آرامش بخش بسیار تاثیرگذار است. در چنین فضای خوب و شادابی، انگیزه برای درس خواندن و تثبیت مطالب آموزشی به بهترین شکل انجام خواهد گرفت.

تاثیر نور در دکوراسیون مدارس

هرچه فضای درس و مطالعه، نور طبیعی بیشتری داشته باشد شرایط بهتری را برای درس خواندن ایجاد می‎‌نماید. این نور نباید نور مستقیم خورشید باشد. نور غیر مستقیم و طبیعی روز اگر بتواند خود را به کلاس درس وارد کند می‌تواند روحیه دانش‌آموزان را بهبود ببخشد و سلامتی را نیز به آن‌ها هدیه دهد.

استفاده از وسایل آموزشی ارگونومیک

وسایل آموزشی باید دارای شرایط استاندارد و بهینه باشند. به‌ویژه میزها و نیمکت‌ها باید همه شرایط استاندارد قدی و وزنی بچه‌های آن ناحیه را داشته باشند. اندازه میزها و نیمکت‌ها، ارتفاع مناسب، متریال به‌کار رفته و حتی طرح و رنگ آن‌ها در ایجاد یک مدرسه پویا و بهینه تاثیرگذار است. در این زمینه می‌توانید “راهنمای خرید صندلی دسته محصلی” را مطالعه کنید.

اتاق‌های چند منظوره در مدارس کوچک

با توجه به فضای کم ساختمان‌های امروزی و تشکیل مدارسی که کوچک هستند، لازم است از بعضی از فضاهای آموزشی به‌صورت چند منظوره و ترکیبی استفاده نماییم. ساخت چنین مکانی نیازمند طراحی خاص و هدفمند است. در این نوع مدارس دکوراسیون را باید با توجه به فضاهای کاری به‌گونه‌ای تدارک دید که فضا را بزرگ‌ نشان دهد. اصول دقیق رنگ و معماری می‌تواند در این مسیر هدایت‌گرتان باشد.

سفارش دکوراسیون مدارس

جهت سفارش انواع دکوراسیون مدارس می‌توانید با متخصصان و مشاوران بینو بگیرید. مبلمان اداری بینو با سابقه‌ای بالای ده سال در زمینه تولید تجهیزات مدارس در این راه در کنارتان خواهد بود. این شرکت با تولید محصولات ارگونومیک سلامت بدن دانش‌آموزان را نیز فراهم می‌نماید. ممکن است نیاز به محصولات متنوعی, در این زمینه, داشته باشید. در این صورت نیز متخصصان ما کمک‌تان خواهد کرد. با ما تماس بگیرد. در این زمینه می‌توانید مقاله “دکوراسیون مدارس از ایده تا اجرا” را بخوانید.

قیمت تجهیزات مدرسه

تجهیزات مدارس شامل موارد زیادی است. آن‌چه یک مدرسه نیازمند است را باید با توجه به هدف آموزشی آن تعیین کنید. جهت برآورد قیمت تجهیزات مدارس می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرد و از تخفیفات ویژه خرید اینترنتی برخوردار شوید. قیمت دکوراسیون مدارس می‌تواند در سطحی بسیار بالا تعیین شود و یا در سطحی استاندارد باشد.

کلام آخر

این مقاله با هدف تاثیر نوع آموزش بر طراحی دکوراسیون مدارس ارائه شد. در این مقاله نکات مهمی که برای آموزش هدف‌مند، فعال، پویا و تثبیت شده نیاز است، مورد بررسی قرار گرفت. هم‌چنین شرایط ایجاد یک فضای آموزشی مناسب برای دانش‌آموزان بررسی شد. هم‌چنین در این مقاله نکاتی درباره تاثیر نور، استفاده از رنگ‌های شاد، استفاده از وسایل آموزشی و کاربرد اتاق‌های چند منظوره در دکوراسیون مدارس ذکر شد. جهت سفارش محصولات مبلمان اداری بینو در زمینه تجهیزات مدارس در دفتر اتاق مدیریت تا کلاس‌های درس مدارس خود می‌توانید با ما تماس بگیرید.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید