توسط: تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ 0 دیدگاه

اگر بخاطر فاصله‌گیری اجتماعی و فردی خود در این روزهای کرونایی در خانه نشسته‌اید، شاید توجهتان در طراحی خانه به چیزهایی جلب شود که پیش از این به آن فکر نکرده بودید. مثلا به این فکر کردید چرا در طراحی خانه‌های قدیمی کمد تعبیه نمی‌شد؟ یا اینکه چه اتفاقی افتاد که استفاده از کاشی سفید انقدر همه‌گیر شد؟ همچنین شاید فکرتان مشغول این باشد که به غیر از تمیز کردن و ضدعفونی کردن هر روزه که شما را از ویروس دور نگه بدارد، چه کار دیگری ممکن است از دست شما بربیاید؟

ممکن است متوجه این قضیه نشده باشید، ولی چند روش طراحی خانه حتی در منازل امروزی شما، ریشه در همه‌گیری بیماری‌های عفونی و ویروسی پیشین دارند؛ مثل آنفولانزای همه‌گیر سال ۱۹۱۸، بیماری سل و اسهال خونی. ارتباط سلامتی، معماری و طراحی خانه داستانی دور و دراز دارد؛ ولی ما این را نادیده می‌گیریم و به قرن ۱۹ و ۲۰ می‌آییم که شما تاثیر آن را حالا هم بتوانید در طراحی خانه خود ببینید. این‌ها مثال‌هایی هستند از عناصر طراحی خانه که به طور مستقیم به این دلیل دیده شده‌اند تا از گسترش بیماری عفونی جلوگیری کنند یا روند آن را کند کنند.

تعبیه کمد در طراحی خانه

قرن‌هاست که کمدهای خانگی به بخشی مهم از خانه تبدیل شده‌اند. ولی این کمدی که ما الان می‌شناسیم، یعنی جایی که بتوانیم لباس‌های خود را در آن نگه داریم، واقعا نو آوری جدیدی است؛ کتابخانه اداری و غیراداری که بماند! در واقع، اگر خانه‌های قدیمی را دیده باشید، حتما متوجه کمبود کمد شده‌اید. به این دلیل که تا حوالی آغاز قرن بیستم، لباس‌ها و چیزهای دیگر در صندوقچه‎ها و بقچه‌ها مستقل و جدا از هم نگه‌داری می‌شدند. تغییر مسیر به سمت کمدهای امروزی در طراحی خانه به این دلیل صورت گرفت که اتاق‌ها راحت تر و تمیز شوند. جا به جایی اشیائی مثل گنجه‌ها که بزرگ و حجیم بودند، کار راحتی نبود و بنابراین به منبعِ گرد و خاک تبدیل می‌شدند. لوکوربوزیه کسی بود که تا اواسط دهه ۱۹۲۰ داشت درباره اهمیت مینیمالیسم، تمیزکاری و بهداشت در طراحی خانه و فضای کار خانگی می‌نوشت؛ چیزی که بعدها عادی شد.

کاشی آشپزخانه سفید و کف‌پوش در طراحی خانه

هر برنامه مربوط به دکوراسیون و طراحی خانه را که ببینید، حتما به جایی می‌رسد که از دیوارهای آشپزخانه‌های قدیمی کاغذ دیواری یا نقاشی‌های بی‌ریخت قدیمی را می‌کنند و جای آن‌ها را کاشی سفید و کابینت آشپزخانه می‌گیرد. و چرا که نه؟ کلاسیک و براق هستند و خیلی هم راحت تمیز می‌شوند. حتی وقتی دارید در آنجا غذا می‌پزید احساس تمیزی بیشتری هم دارید و این دقیقا همان هدف استفاده از کاشی آشپزخانه سفید در طراحی خانه است. اواخر قرن نوزدهم بود که تازه مردم متوجه نحوه شیوع و گسترش بیماری‎‌های عفونی شده بودند و به همین دلیل ساختمان‌های عمومی و به طور خاص بیمارستان‌ها از کاشی سفید استفاده کردند تا نیروهای خدماتی خیلی زودتر متوجه کثیفی شده و آن را پاک کنند. همزمان با کاشی‌ آشپزخانه سفید، کف‌پوش هم جای کف چوبی سنگین قدیمی را گرفت. آن هم به این دلیل که راحت‌تر تمیز می‌شد.

شاه‌نشین و بهارخواب خانه‌های قدیمی

در خانه‌های قدیمی شاید دیده باشید؛ یک اتاق‌مانند کمی عجیب‌ غریب که از طبقه بالای ساختمان بیرون آمده است؛ به احتمال زیاد این یک شاه‌نشین و بهارخواب است. با اینکه اتاق شاه‌نشین قدمت زیادی دارد و برای فرار از گرمای تابستان درآن می‌خوابیدند، ولی اوج شهرت آن‌ها زمانی بود که سل همه‌گیر شده بود؛ آن هم در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم. پیش از کشف آنتی‌بیوتیک‌ها یکی از راه‌های اصلی از بین بردن بیماری‌های مرگ‌بار، نور آفتاب تلقی می‌شد. بنابراین جاهایی هم مختص استراحت افراد بیمار به طور جداگانه بعضا وجود داشته است.

تاثیر ویروس کرونا در طراحی خانه

در حال حاضر، کمی برای گفتن اینکه کوید ۱۹ به چه خلاقیت‌هایی منجر خواهد شد، زود است. ولی این احتمال وجود دارد که افراد زیادی به آن فکر کنند و در آینده ایده‌هایی طرح کنند. آلتر بازگشت هشتی در طراحی خانه را پیش‌بینی می‌کند؛ اما این بار با یک دستشویی که بلافاصله بعد از ورود بتوانید دست های خود را بشویید. این هشتی در واقع فضایی جدا خواهد بود که افراد در آن بتوانند لباس‌های کثیف خود را دربیاورند و دست های خود را بشویند. اگر پاندمی ویروس کرونا جدید به چیز نرمالی تبدیل شود، آن وقت دیگر وسواس پاکیزگی دوباره باز خواهد گشت.

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره رایگان لطفا با مشاورین ارشد مبلمان اداری بینو تماس حاصل فرمایید.



[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_raw_html]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[/vc_raw_html][/vc_column][/vc_row]
به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید