توسط: تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۴۰۱ 0 دیدگاه

انواع میز کار نیز مانند هر وسیله دیگری نیاز به فضا و مکانی برای استقرار دارد. این فضا باید طوری طراحی شده باشد که از یک سو بین نوع کار و اهداف شرکت و از سوی دیگر توانمندی‌های روحی و جسمی افراد هماهنگی ایجاد کند. این اهداف موجب افزایش بهره‌وری کارکنان در محیط کاری می‌شود. در این نوشتار مطالبی درباره ارگونومی و فضا، در میزهای مناسب کار، ارائه شده است. اطلاعات ارائه شده در این مقاله کمک می‌کند تا شرایط متناسب با سلامتی بدن و محیط کارتان را هم‌گام با اهدافتان انتخاب نمایید.

مهم‌ترین مشخصات انواع میز کار چیست؟

ارتفاع میز کار

در گام نخست انواع میز کار باید طوری طراحی شود که در قسمت پایین آن فضای آزاد و کافی برای قرار گرفتن پاهای کاربر وجود داشته باشد. ارتفاع مناسب و استاندارد میز کار ۲۹ یا ۳۰ اینچ (در حدود ۶۵ سانتی متر) از کف زمین است. این میز باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که در زمان نشستن در پشت آن مجبور به خمیده نشستن و یا صاف نشستن بیش از حد و فشار وارد کردن به عضلات نشوید.

محل نشستن

فضای نشستن پشت میز هم باید به صورت بهینه‌ای طراحی شود. اندازه استاندارد می‌تواند سه و نیم فوت باشد ( در حدود ۱ متر و ۲۰ سانتی متر). این فاصله کمک می‌کند در زمان نشستن و برخاستن آزادانه حرکت نمایید. هم‌چنین فاصله بین میز کار با دیگر مبلمان اداری موجود در اتاق، به‌ویژه صندلی میهمان در جلوی میز، باید حداقل به اندازه سه فوت باشد (حدود ۱ متر). این فضای آزاد باعث حرکت آسان در بین مبلمان و ایجاد حریم شخصی بین دو طرف می‌شود.

میز کامپیوتر

برای کاربران کامپیوتر، صفحه کلید باید در یک ارتفاع مناسب نسبت به کاربر و میز قرار بگیرد. صفحه کلیدهایی که در میزهای قدیمی یا سنتی در ارتفاع زیادی قرار داشتند، به صورت قابل توجهی باعث ایجاد فشار بر عضلات کاربران می‌شدند. میزهای کامپیوتر باید مجهز به سکوهای مخصوص کیبورد باشند، که در پایین میز به صورت کشویی یا اهرمی تعبیه شده‌اند. ارتفاع مناسب میز کار یک استاندارد دارد که در مقاله “ارتفاع میز اداری” در این باره توضیحات کاملی وجود دارد.

فضای کافی سکوی صفحه کلید

این سکوها باید فضایی برای قرار گرفتن موس، گوشی یا ابزارهای جانبی داشته باشند. ابزارهایی که می‌توانند به کامپیوتر متصل شوند، باید جلو چشم باشند. هم‌چنین تجهیزات میز کار و وسایلی که بر روی میز چیده می‌شوند، باید قابل دسترس باشند.

لبه میز

نکته مهم دیگر این است که اگر میز کار دارای لبه تیز است، باید مکانی برای پد مچ در امتداد لبه، جهت کمک برای جلوگیری از فشار بر سطح داخلی مچ تعبیه گردد. این نکته باعث می‌شود در زمان انتخاب میز مناسب به فضای باز روی میز توجه نمایید. روی میزهای کار باید جایی برای هر وسیله جانبی مهم درنظر گرفته شود.

متریال انواع میز  کار

متریال انواع میز کار نیز دارای اهمیت زیادی است. در انتخاب جنس یک میز مناسب دو نکته زیر به عنوان هدف اصلی باید درنظر گرفته شود:

میزان راحتی میز

استفاده از متریالی مانند فلز در سطح رویی میز به دلیل رسانایی بالای فلز، احساس ناخوشایندی ایجاد می‌کند. متریالی مانند شیشه نیز نیاز به روکشی مناسب در جهت ایجاد حس خوب دارد. اما متریالی مانند چوب در این زمینه بسیار مناسب است. چوب طبیعی و مصنوعی هر دو در این زمینه بسیار ایده‌آل هستند.

سبک معماری داخلی

امروزه هر محیط داخلی با سبک معماری و چیدمان سبکی خاص، طراحی می‌شود. همین امر باعث می‌شود برای هم‌گونی بین همه اجزای یک محیط داخلی در زمان انتخاب میزهای کار، نگاهی به متریال غالب اشیا محیط داشته باشیم. این متریال هرچه هست باید به‌گونه‌‌ای انتخاب شود که سلامت جسم و روحمان را حفظ نماید. در این موضوع می‌توانید مقاله “میز و صندلی استاندارد چه ویژگی دارند” را بخوانید.

جانمایی میز کار

انتخاب جای مناسب برای یک میز در اتاق کار اهمیت زیادی دارد. این مکان در تسریع انجام کارها تاثیر می‌گذارد. به‌علاوه جای مناسب باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که نور مستقیم در پشت صفحه مانیتور قرار نداشته باشد. به‌همین دلیل درصورت وجود پنجره در اتاق بهتر است مکان میز را به‌گونه‌ای انتخاب نمایید که نور از پهلوی چپ به سطح میز بتابد. در این‌صورت در زمان نوشتن یا تایپ کردن می‌توانید از نور طبیعی، بدون ایجاد سایه مزاحم دست، استفاده نمایید.

فضای ذخیره‌سازی انواع میز کار

یک میز مناسب در یک فضای کاری، نیازمند فضای ذخیره‌سازی کافی متناسب با کار مورد نظر است. وجود کشو، قفسه یا کمد می‌تواند برای ایجاد نظم و سازماندهی همه امور کمک‌کننده باشد. دقت داشته باشید که یک کشوی مناسب باید به شکلی در زیر میز تعبیه شده باشد که برای ران و زانوها مشکلی ایجاد ننماید. در زمان نشستن پشت یک میز مناسب باید پا در راحت‌ترین حالت ممکن قرار گیرد. برای این منظور باید زانو در زاویه ۹۰ درجه باشد و کف پا به‌طور کامل روی زمین قرار گیرد.

میز کار چند منظوره

گاهی نیاز است یک فرد، هم‌زمان چندین کار را با هم انجام دهد. وجود میزی که برای رسیدن به چند منظور طراحی شده، در رسیدن به این هدف، کمک قابل توجهی می‌نماید. به‌علاوه این میزها، برای فضاهای کوچک، بسیار کاربردی محسوب می‌شوند. میزهایی چند منظوره مهم عبارت هستند از:

  • میز کامپیوتر و تحریر
  • میز کتابخانه‌ای
  • میز کمددار
  • میز ال شکل

در این میان میزهای تحریر ال شکل، علاوه بر کاربردی بودن، جلوه ظاهری ویژه‌ای به چیدمان می‌بخشند. این میزها برای اتاق مدیریت می‎‌توانند به‌صورت یو شکل باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد میز اداری می‌توانید از صفحه‌ی انواع میز اداری بازدید کنید.

خرید انواع میز کار

برای خرید انواع میز کار به همه نکات ارگونومیک بودن آن توجه نمایید. ممکن است حتی میزهای آماده برای‌خود یا شرکتتان مناسب نباشند. در این‌صورت می‌توانید میز کاربردی با اندازه‌های مورد نظر، سبک خاص، متریال ویژه و سلیقه شخصی‌تان را سفارش دهید. شرکت بینو میزهای کار خود را با رعایت همه اصول، اندازه‌های استاندارد و نیز به‌صورت سفارشی آماده می‌نماید. جهت سفارش میزهای ارگونومیک بینو با ما تماس بگیرید.

قیمت میز کار بینو

قیمت انواع میز کار متناسب با اندازه، متریال و سبک آن تعیین می‌شود. میزهای چند منظوره، گرچه قیمت بالاتری دارند، اما در نهایت چندین هدف را تامین می‌نمایند. این امر باعث می‌شود که هزینه پرداخت نهایی بسیار به‌صرفه باشد. متریال میز نیز در قیمت آن تاثیرگذار است. اما آنچه باید مورد توجه قرار دهید آن است که میز با هر متریالی باید دارای شرایط متناسبی با کار ما باشد. بر این اساس دنبال خرید میز کار استانداردی باشید که استفاده از آن برایتان آرامش ذهنی و راحتی بدنی به ارمغان بیاورد.

کلام آخر

این مقاله، اصول اولیه‌ای که انواع میز کار مناسب کار باید داشته باشد را، مورد بررسی قرار داد. به کمک این اصول میزی مناسب برای خود یا کارمندانتان انتخاب نمایید. بینو در این انتخاب همراهتان خواهد بود. با ما تماس بگیرید.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید