توسط: تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۰ 2 دیدگاه

مبلمان اداری بینو، دکوراسیون داخلی بینو : مهمترین مزایای طراحی بیوفیلیک کدامند و چگونه باید آنها را پیاده سازی نمود؟ هرکسی که به طراحی علاقه داشته باشد، ظهور روند طراحی Biophilia یا معماری زیست دوست  را در سال‌ها اخیر در فضای ادارات و سازمان‌ها مشاهده کرده است. گیاهان؛ آن‌ها در حال حاضر همه جا هستند. کاشت ساکولنت ها، قفسه‌های گیاهان عنکبوتی و سرخس ها، گیاهان آویزان داخلی در هر اتاق، حتی کاغذ دیواری چاپ شده با طرح‌های برگ موز یا برگ خرما و… این‌ها تنها نمونه‌هایی اندکی از حضور طراحی بیوفیلیک در فضای اداری و سازمانی هستند. با این حال، این روند بسیار بیشتر از زیبایی‌شناسی می‌تواند موثر باشد.

ظهور طراحی بیوفیلیک

کل مفهوم بیوفیلیا (عشق به طبیعت و موجودات زنده) ما را به دنیای گسترده‌تر و میل ذاتی ما برای محافظت و پرورش آنچه که ما را تغذیه می‌کند پی ریزی شده است و هم از نظر فیزیکی و هم از نظر احساسی ما را به اصالت خود متصل می‌کند.

یکی از «پدران» روانشناسی در پس ایجاد طرح‌های بیوفیلیا، ادوارد او ویلسون، در فضای اداری بوده است. او اصطلاح بیوفیلیا را ابداع کرد و کتابی به همین نام نوشت که اولین بار در سال ۱۹۸۴ منتشر شد. ما در ادامه خلاصه‌ای از آن کتاب را به صورت چند پاراگراف برای شما آماده کرده ایم. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. البته اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتر در مورد دکوراسیون و طرح‌های نوین داشته باشید می‌توانید مقاله تغییر دکوراسیون اداری را مطالعه کنید.

فواید طراحی بیوفیلیک در سازمان

مزایای زیادی برای داشتن آکواریوم‌های گیاهی و سایر عناصر بیوفیلیک در فضای داخلی کار یا خانه وجود دارد. عناصر بیوفیلیک به هر چیزی اطلاق می‌شود که حس زیبایی دنیای طبیعی را برانگیزد، مانند آب، آکواریوم یا گیاهان.

همچنین می‌توان از عناصر دیگری به مانند دیوارهایی با پوشش خزه، با لالوهای مختلفی چون لانه زنبوری، منحنی و… همچنین استفاده از کف‌پوش‌های چمن مصنوعی و… نیز به عنوان یکی از عناصر بیوفیلیک در فضای اداری اشاره کرد. در ادامه پنج مزیت استفاده از طراحی بیوفیلیک در محل کار آورده شده است:

۱- گیاهان زنده کیفیت هوا را بهبود می‌بخشند

آن‌ها کیفیت هوا را با استفاده از دی اکسید کربن (که برای ما انسان‌ها بد است) برای تولید اکسیژن (برای ما خوب) انجام می‌دهند. آن‌ها همچنین از طریق برگ‌های خود تعرق می‌کنند و هوا را مرطوب‌تر می‌کنند، که برای مبارزه با مشکل هوای خشک، مشکلی که به طور گسترده در دفاتر دارای تهویه مطبوع گزارش شده است، بسیار مطبوع است.

علاوه بر این، گیاهان VOCs (ترکیبات آلی فرار) مانند مواد شیمیایی که به طور گسترده در محصولات تمیزکننده خانگی استفاده می‌شوند را جذب می‌کنند که در برخی از فرش‌ها وجود دارد و از وسایل الکترونیکی ساطع می‌شود.

۲- افزایش بهره وری؛ معماری زیست دوست

مجموعه‌ای از مطالعات دانشگاه اکستر به این نتیجه رسیدند که وقتی محل‌های کار کوچک تنها با چند گیاه آپارتمانی پر می‌شود، ۱۵ درصد بازده بیشتری برای کارمندان ایجاد می‌کند، زیرا کارمندانی که فعالانه با محیط اطراف خود درگیر می‌شوند، کارآمدتر و خلاق‌تر هستند.

۳- کاهش استرس

استرس یکی از علل شناخته شده اختلالات سلامت روان و بیماری‌های قلبی عروقی است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سلامت روان و بیماری‌های قلبی عروقی دو عامل اصلی در ایجاد بیماری‌ها در سراسر جهان تا سال ۲۰۲۰ بوده است.

مطالعات همچنین نشان می‌دهد که توانایی ما برای دسترسی مستقیم به طبیعت می‌تواند احساسات استرس را کاهش دهد. میلیون‌ها کانال عصبی در مغز ما به سیستم عصبی بدن انسان پیوند دارند. این سیستم از دو شبکه تشکیل شده است: سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک. سیستم سمپاتیک بدن انسان را در زمانی که به عملکرد شناختی نیاز است تحریک می‌کند. سیستم پاراسمپاتیک بدن را آرام می‌کند و برای فرآیندهای داخلی مانند گوارش استفاده می‌شود. هنگامی که تعادل طبیعی بدن از سمپاتیک و پاراسمپاتیک به دست آید، بدن در حالت ایده آل هموستاز قرار می‌گیرد.

اما در محیط‌های پر هرج و مرج و استرس زا، مانند یک دفتر شلوغ، سیستم سمپاتیک بدن به شدت درگیر طرز فکر جنگ یا گریز است. همزمان، سیستم پاراسمپاتیک سرکوب می‌شود، تعادل طبیعی را مختل می‌کند و در نتیجه تخلیه انرژی و خستگی ذهنی را به همراه دارد. این ترکیب باعث استرس، ناامیدی، تحریک‌پذیری و حواس پرتی می‌شود. در مقابل، تعامل انسان با طبیعت باعث افزایش فعالیت همدلانه می‌شود. این باعث کاهش استرس و تحریک‌پذیری و افزایش توانایی تمرکز می‌شود.

در ژاپن شیرین یوکو (حمام کردن در جنگل)، تمرین گذراندن ذهن آگاهانه در جنگل، با استفاده از تمام حواس برای درک طبیعت، ثابت کرده است که می‌تواند با استرس مبارزه کرد، سلامت روانی را بهبود می‌بخشد و سلامت مغز را تقویت می‌کند. این از مزایای طراحی بیوفیلیک است.

۴- احساس شادی

جای تعجب نیست که عناصر بیوفیلیک باعث می‌شوند که ما در چارچوب ذهنی مثبت‌تری احساس کنیم. افراد مثبت اندیش تاثیر مثبتی بر دیگران دارند، بهتر از خود مراقبت می‌کنند و سالم‌تر هستند. نکته دیگری که در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد این است که احتمال اینکه آن‌ها بیمار کار شوند، کمتر است، بنابراین اگر هنوز در مورد افزودن عناصر بیوفیلیک به فضای کاری خود شک دارید، تأثیری که می‌تواند بر کاهش غیبت کارمندان در دفاتر اداری را داشته باشد، در نظر بگیرید. برای اطلاعات بیشتر در مورد طراحی بیوفیلیک می‌توانید مقاله‌ی طراحی بیوفیلیک در دفتر کار چیست و چه مزایایی دارد؟ را بخوانید.

۵- جذب بهترین استعدادها

داشتن یک فضای کاری متفکرانه و جذاب، پر از نور طبیعی و عناصر بیوفیلیک، نشان می‌دهد که شما به عنوان یک سازمان چه هستید و چگونه کار می‌کنید. همچنین پیامی قدرتمند در مورد وجدان اجتماعی و اعتبار شما و اینکه به همکاران خود اهمیت می‌دهید، می‌فرستد.

کلام پایانی

پیش از خرید مبلمان اداری با دریافت مشاوره خرید مبلمان اداری بررسی‌های لازم را انجام دهید زیرا در صورت خرید نامناسب شما مسئول هستید. خرید نامناسب می‌تواند باعث خستگی و کاهش بازدهی افراد شود. بنابراین برای این که خرید مبلمان اداری شیک داشته باشید نکاتی همچون بودجه، نیازمندی، فضای در اختیار، سبک سازمانی و کسب و کار، مواد اولیه و بودجه‌ی در اختیار خود را در نظر بگیرید و سپس به خرید مناسب دست بزنید. درست این فرآیند شاید کمی طاقت فرسا باشد اما نتیجه‌ی آن قطعا مبلمان اداری شیک و شایسته‌ی فضای اداری شما خواهد بود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه کاربران (2 دیدگاه)

  1. بازتاب: چگونه می توانید یک دفتر کار دوستدار محیط زیست ایجاد کنید | مبلمان اداری بینو
  2. بازتاب: مزایای استفاده از گیاهان در فضای اداری | مبلمان اداری بینو

دیدگاهتان را بنویسید