توسط: تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ 0 دیدگاه

کار در یک دفتر اداری معمولاً شامل صرف زمان زیادی برای نشستن روی صندلی اداری می‌شود. موقعیتی که به ساختارهای ستون فقرات فشار وارد می‌کند. بنابراین، برای جلوگیری از ایجاد یا تشدید مشکلات کمر، مهم است که یک صندلی اداری ارگونومیک داشته باشید. صندلی اداری از قسمت تحتانی کمر پشتیبانی کند و حالت خوبی را ایجاد کند.

یک صندلی اداری مناسب ارگونومیک باید از چه ویژگی‌هایی برخوردار باشد؟

انواع مختلفی از صندلی‌های ارگونومیک برای استفاده در دفتر موجود است. هیچ یک از صندلی‌های اداری لزوما بهترین نیستند. اما مواردی وجود دارد که جستجوی و بررسی آن‌ها در یک صندلی اداری مناسب ارگونومیک بسیار مهم است. این موارد به کاربر امکان می‌دهد صندلی برای نیازهای خاص خود را بیابد. در این مقاله صندلی اداری سنتی و همچنین گزینه‌های دیگری که می‌تواند به عنوان صندلی اداری مورد استفاده قرار گیرد که برای برخی از افراد با مشکلات کمر ترجیح داده می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرند. در ابتدا با توجه به سبک «مرسوم» صندلی اداری، موارد مختلفی که باید یک صندلی ارگونومیک داشته باشد را بررسی می‌کنیم.

ارتفاع صندلی

صندلی اداری باید به راحتی قابل تنظیم باشد. اهرم تنظیم پنوماتیک ساده‌ترین راه برای این کار است. ارتفاع صندلی که از ۶۰ تا ۷۵ اسانتی متر از کف فاصله دارد تا برای بیشتر افراد مفید باشد. این ویژگی اجازه می‌دهد تا کاربر بتواند پاهای خود را روی زمین صاف، رانها به صورت افقی و بازوها حتی با ارتفاع میز تحریر قرار دهد.

پشتیبانی کمر

حمایت از کمر در صندلی ارگونومیک بسیار مهم است. ستون فقرات کمر دارای یک منحنی رو به داخل است. نشستن برای مدت طولانی بدون پشتیبانی منجر به خم شدن و تغییر حالت بدن می‌شود (که منحنی طبیعی را مسطح می‌کند). ساختارهای ستون فقرات را تحت فشار قرار می‌دهد. یک صندلی ارگونومیک باید تنظیم کمر (هم ارتفاع و هم عمق) داشته باشد. بنابراین هر کاربر می‌تواند برای حمایت از منحنی کمر خود آن را تنظیم کند.

پشتی یا تکیه گاه صندلی

پشتی یا تکیه‌گاه صندلی اداری ارگونومیک باید از ۳۰ تا ۵۵ سانتی متر عرض داشته باشد. اگر پشتی از نشیمن جدا باشد، باید از نظر ارتفاع و زاویه قابل تنظیم باشد. با توجه ویژه به حمایت مناسب از ناحیه کمر، باید بتواند منحنی طبیعی ستون فقرات را پشتیبانی کند. اگر در صندلی اداری  طراحی مختص آن، تکیه گاه را به صورت یک قطعه در کنار هم قرار داده باشد، پشتی باید از زاویه جلو و عقب قابل تنظیم باشد. با مکانیزم قفل کردن پس از آنکه کاربر زاویه مناسب را تعیین کرد، از عقب رفتن زیاد جلوگیری می‌کند.

به عنوان جایگزینی برای صندلی‌های اداری سنتی، سبک‌های جدیدی از صندلی‌های ارگونومیک برای ایجاد پشتیبانی، راحتی و ارتقای وضعیت مناسب طراحی شده اند. این صندلی‌ها ممکن است کمی سخت و غیر قابل انعطاف باشند، اما به طور معمول با گذشت زمان بسیار راحت می‌شوند. استفاده از این نوع صندلی‌های ارگونومیک می‌تواند برای برخی از افراد مبتلا به کمردرد یا ناراحتی بسیار مفید باشد.

صندلی ارگونومیک زانو زده

صندلی زانو زده صندلی اداری است که پشت ندارد. کاربر را در حالت زانو زده اصلاح شده قرار می‌دهد. این طرح با کشیدن باسن به سمت جلو و تراز کردن کمر، شانه‌ها و گردن، حالت خوب را برای بدن ایجاد می‌کند. پشتیبانی اولیه از صندلی است، و پشتیبانی ثانویه از پایه است. این نوع صندلی ارگونومیک وزن را بین لگن و زانو توزیع می‌کند که باعث کاهش فشرده‌سازی ستون فقرات می‌شود. بنابراین استرس و تنش در عضلات کمر و پا را کاهش می‌دهد. این صندلی ارگونومیک دارای یک صندلی کج به جلو است که منجر به موقعیت طبیعی‌تری برای ستون فقرات می‌شود. در نتیجه یک صندلی اداری ایجاد می‌شود که نشستن در موقعیت مناسب احساس راحتی و بی‌دردسری می‌کند.

صندلی ارگونومیک زین

صندلی زین یکی دیگر از صندلی‌های ارگونومیک است که می‌تواند به عنوان صندلی میز یا صندلی کامپیوتر مورد استفاده قرار گیرد. این نوع صندلی اداری به شکل زین اسب است و کاربر را در موقعیتی بین نشسته و ایستاده قرار می‌دهد، مانند موقعیتی که هنگام سوار شدن بر اسب استفاده می‌شود. این صندلی اداری ارگونومیک اجازه می‌دهد تا پاها به طور طبیعی پایین بیایند. یک موقعیت سالم و پایدار ایجاد کنند. این وضعیت اغلب برای بیمارانی که مشکلات کمر دارند مفید است. با استفاده طولانی مدت حتی می‌تواند عضلات پشت را تقویت کند. این صندلی‌های ارگونومیک دارای ارتفاع قابل تنظیم هستند تا برای کاربران مختلف مناسب باشد.

صندلی ارگونومیک توپی ورزشی

صندلی توپی ورزشی نوع دیگری کاملاً متفاوت از صندلی ارگونومیک است. همانطور که از نام آن برمی آید، این یک توپ است. به اندازه کافی بزرگ است و می‌تواند کاربر را در هر استفاده از نشستن طولانی مدت پشتیبانی کند. به عنوان یک صندلی میز یا صندلی کامپیوتر به خوبی کار می‌کند. مهمترین مزیت این نوع صندلی این است که باعث تحرک و نشستن فعال می‌شود. یک تکان خوردن جزئی وجود دارد که باعث حرکت پاها می‌شود.

باعث تحریک گردش خون می‌شود. ماهیچه‌ها را مشغول می‌کند. استرس و خستگی را کاهش می‌دهد. نشستن روی توپ باعث می‌شود شلختگی دشوار باشد. این توپ در اندازه‌های مختلف ارائه می‌شود تا ارتفاع مناسب را برای هر یک از کاربران پیدا کند. برخی از این صندلی‌ها را می‌توان برای بهبود تحرک با یک قاب پایه چرخ دار تغییر داد و حتی می‌توان یک تکیه گاه را نیز متصل کرد.

انتخاب صندلی مناسب ارگونومیک برای دفاتر اداری
انتخاب صندلی مناسب ارگونومیک برای دفاتر اداری

صندلی تکیه دار

برای برخی از افراد، نشستن در حالت خمیده راحت‌ترین حالت برای کمر آن‌هاست. به عنوان مثال، افرادی که از تنگی ستون فقرات کمر یا بیماری دیسک دژنراتیو درد دارند اغلب در وضعیت خمیده و پا روی پایه قرار می‌گیرند احساس راحتی می‌کنند. برای این افراد، یک گزینه ممکن است استفاده از تکیه گاه هنگام کار باشد. میزهای کوچکی در دسترس است که به صندلی خوابیده متصل می‌شوند و می‌توانند روی صندلی بچرخند تا به راحتی بتواند روی لپ تاپ کار کند یا کارهای اداری انجام دهد.

نتیجه گیری

مهم نیست که از چه نوع صندلی ارگونومیک یا صندلی اداری معمولی استفاده می‌شود، برای بهبود گردش خون باید در طول روز استراحت‌های کوتاه مدت انجام شود. برخاستن از روی صندلی هر از چند گاهی باعث تقویت حالت بدن می‌شود، فشار چشم را از بین می‌برد و خستگی را کاهش می‌دهد.

پیشنهاد ما

تمام این موارد ذکر شده جزو تجریبات گروه فنی و طراحی ما بوده که به صورت خلاصه در این مقاله برای شما نگارش شده است. در نهایت اگر به خرید و اجرای دکوراسیون داخلی و طراحی مدرن در سازمان خود فکر می‌کنید، ما امیدواریم این گزارش برای شما مفید بوده باشد. این‌ها و بسیار ناگفته‌های دیگر که در مقالات قبلی آن‌ها را ذکر کرده و یا خواهیم گفت همگی جزو مزایای افزودن مبلمان اداری و تغییر نگرش نسبت به آن در سازمان شما خواهند بود.

بنابراین اگر به این موضوع فکر می‌کنید که سازمان شما از نظر مبلمان اداری نظیر صندلی اداری، صندلی کنفرانس، میز اداری و… دارای کیفیت چندان مناسب و شایسته‌ای نیست، زمان مناسب خرید و ورود به فروشگاه وجود دارد. تیم طراحی و تولید ما در تمامی این مراحل توانایی همکاری پیوسته با شما را دارد تا دفاتر شما مطابق با بهترین و به روزترین طراحی دکوراسیون تولید شود و شادابی و شایستگی را برای شما به ارمغان بیاورد.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید