توسط: تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ 0 دیدگاه

مبلمان اداری بینو، دکوراسیون داخلی بینو : برای انتخاب رنگ دفتر کار به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ چگونگی انتخاب بهترین رنگ دیوار دفتر کار یکی از مهمترین مولفه‌هایی است که حین دکوراسیون دفتر کار باید به آن توجه کنید؛ از رنگ مبل و صندلی اداری گرفته تا میز اداری و بقیه المان‌ها. رنگ دفتر کار شما قاعدتا در افراد واکنش فیزیکی و روان‌شناختی ایجاد خواهد کرد. حتی رنگ می‌تواند عمیقا روی میزان بهره‌وری شما و کارکنانتان تاثیرگذار باشد. ارباب رجوع هم از رنگ انتخابی شما تاثیر می‌گیرند. تحقیقات نشان داده‌ رنگ‌ آبی بر ذهن، نارنجی بر بدن و سبز روی «تعادل» شما تاثیرگذار خواهد بود. رنگ‌ها بر احساسات، میزان بهره‌وری و واکنش‌ها موثر هستند. انتخاب رنگ محیط اداری شما مستقیما روی حالات روحی و احساسات همگان تاثیر دارد. انتخاب رنگ دفتر مناسب باعث می‌شود تصویری که از مجموعه شما در ذهن دیگران می‌‍ماند مثبت باشد. این مقاله راهنمایی خواهد بود برای انتخاب رنگ دفتر اداری مناسب طراحی داخلی شما.

اهمیت انتخاب رنگ دفتر کار

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ درباره تاثیر انتخاب رنگ در بیمارستان انجام شده، نشان می‌دهد رنگ سفید «حس و حال کلینیک و بیمارستان» منتقل می‌کند. بنابراین حس خوبی به بیماران نمی‌دهد و حتی آن‌ها را می‌ترساند. برعکس، رنگ سفید برای دفتر کار بخاطر طبیعت ظریفش انتخاب مناسبی است. بنابراین انتخاب رنگ هر فضایی به ویژگی‌های خاص آن بستگی دارد. نمی‌توان رنگ‌های مناسب بیمارستان را برای دفتر کار استفاده کرد یا برعکس.

چرایی انتخاب رنگ دفتر کار

تصور بسیاری این است که رنگ‌های روشن انرژی‌بخش هستند. ولی تازگی کاشف به عمل آمده که احتمالا این رنگ‌ها انرژی خوبی ساطع نمی‌کنند. برای مثال، یک مطالعه روان‌شناسی در دانشگاه روچستر نشان می‌دهد رنگ قرمز سرعت و شدت احساسات را بالا می‌برد. در واقع رنگ قرمز به حس عجله و فوریت می‌دهد که در نهایت هم چیزی جز اضطراب و نگرانی برای ما نخواهد داشت.

پس چندان برای یک دفتر کاری با بهره‌وری بالا رنگ مناسبی نیست؛ نه؟ در عوض برای قسمت فروش ایده‌آل است. به همین دلیل فروشگاه‌های خرده‌فروشی از این رنگ در قسمت فروش و ترخیص کالای خود استفاده می‌کنند. افراد تا این رنگ را می‌بینند با خودشان می‌گویند: «باید اینو بخرم!» در نظر داشته باشید که در انتخاب رنگ دفتر، این فقط خود رنگ نیست که روی شما تاثیر دارد؛ بلکه میزان اشباع آن نیست مهم است.

تاثیر رنگ بر ذهن و حالات روانی انسان

انتخاب رنگ دفتر کار m2

در رشته روان‌شناسی شاخه‌ای به نام «روان‌شناسی رنگ» وجود دارد که امروزه بیش از پیش هم مورد توجه است. بنیانگذار این رشته و تئوری‌های اصلی آن یک روان‌شناس رنگ معروف به نام آنجلا رایت بود که تئوری رنگ خود را در سال ۱۹۸۴ طرح کرد. براساس این تئوری نوع انتخاب رنگ بر رفتار و حالات روانی انسان‌ها تاثیرگذار است، و درست به همین دلیل انتخاب رنگ دفتر مهم است. خانم رایت با بررسی ۵ رنگ اصلی نتیجه گرفت:

۱. آبی: موثر بر ذهن؛ انتخاب رنگ دفتر کار

رنگ آبی ذهن را برمی‌انگیزد و بهره‌وری را بالا می‌برد. طیف‌های رنگی آبی تمرکز شما را در کارهای تکرار‌شونده بالا می‌برند. مثلا انتخاب رنگ دفتر حسابداری‌ها معمولا یکی از طیف‌های آبی را درست به همین دلیل شامل می‌شود. چون بهره‌وری کارکنان را بالا می‌برد و تمرکز آن‌ها را هم حفظ می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حسابداران در انتخاب رنگ دفتر خود به رنگ آبی فکر کنند.

۲. قرمز: تاثیرگذار بر بدن

قبلا اشاره کردیم که قرمز حس عجله و کار فوری را القا می‌کند. به همین دلیل انتخاب رنگ قرمز برای دفتر ساخت و ساز یا کارهای فوری دیگر، شاید گزینه بدی نباشد.

۳. زرد: تسخیرکننده ذهن؛ انتخاب رنگ دفتر کار

زرد احساسات فرد را برمی‌انگیزد. بنابراین انتخاب رنگ زرد برای دفتر کار مشاغلی که با امور خلاقانه سر و کار دارند، توصیه می‌شود. حس شادی و سرزندگی هم ایجاد می‌کند.

۴. سبز: مفید برای ایجاد تعادل

ممکن است به چشم ما سبز فقط رنگ پول باشد. حتی به یک معنا همینطور هم هست. ولی انتخاب رنگ دفتر سبز، برای تعادل، خونسردی و حس آرامش مفید است. پس اگر در صنایع مالی فعالیت می‌کنید، انتخاب رنگ سبز برای دفتر کار شما گزینه مناسبی است.

رنگ‌های ثانویه مناسب دفتر کار

وقتی دو رنگ اصلی را با هم ترکیب کنید، به رنگ ثانویه خواهید رسید. برای مثال نارنجی، ترکیبی است از سرزندگی زرد و انرژی قرمز. گفته می‌شود نارنجی در میزان اکسیژن مورد نیاز مغز شما تاثیر دارد. بنابراین برای انتخاب رنگ دفتر کار به نارنجی و طیف‌های آن فکر کنید. بنفش حاصل ترکیب انرژی قرمز با بهره‌وری آبی است. و البته با خود معنی قدرت را هم دارد. پس از اینکه انتخاب رنگ دفترتان را نهایی کردید، مبلمان اداری بینو با گزینه‌های متنوع مبلمان در خدمت شماست، تا بتوانید دکوراسیون دفتر کار خود را به بهترین شکل به اتمام برسانید. جهت مشاوره می‌توانید با ما تماس بگیرید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید