توسط: تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ 0 دیدگاه

کسانی که ساعات کاری متمادی را پشت میز اداری می‌گذرانند، خیلی خوب متوجه این موضوع می‌شوند که نشستن به مدت طولانی روی صندلی اداری همیشه راحت نیست و حال خوبی به آن‌ها نمی‌دهد. برای بسیاری از افراد، زمانی که وقت کاری به اتمام می‌رسد لحظه‌ی تسکین و آرامش آغاز می‌شود.

یک صندلی اداری نامناسب فشار زیادی به کمر، بازوها، گردن و شانه‌ها وارد می‌کند که منجر به درد شدید هنگام ایستادن و صاف کردن ستون فقرات می‌شود. شغل شما اقتضا می‌کند که متمرکز باشید، تمام هوش و حواس خود را به کار خود معطوف کنید و بدون حواس پرتی کار خود را انجام دهید اما آیا می‌توانید این ویژگی‌ها را با داشتن درد در بدن خود داشته باشید؟ با درد و رنج ناشی از صندلی‌های ناراحت کننده‌ی دفتر، بهره وری به سرعت کاهش می‌یابد و به طور کلی رفاه کارمندی می‌تواند دچار نقصان شود.

صندلی اداری بهره‌وری را افزایش می‌دهد.
صندلی اداری بهره‌وری و عملکرد کارکنان را افزایش می‌دهد.

۷ نکته‌ی  که باید هنگام خرید صندلی اداری به خاطر داشته باشید

خرید صندلی اداری مناسب برای بدن، فضای کار و نوع عملکردی که به فراخور وظیفه‌ی سازمانی خود انجام می‌دهید برای سلامتی کوتاه مدت و طولانی مدت ضروری و لازم است. اگر متوجه شدید که صندلی اداری شما باعث ایجاد مزاحمت و درد در محل کار شما شده است یا صندلی اداری قدیمی دارد که نیاز به تعویض دارد، به خواندن این گزارس ادامه دهید زیرا حاوی هفت نکته مفید را برای بهبود سطح کیفی انتخاب و خرید صندلی اداری مناسب شماست.

  1. جای نشستن و ایستادن

تحقیقات نشان می‌دهد که نشستن طولانی مدت، هم‌چون کار اداری، برای سلامتی مضر است. مطالعات منتشر شده در AHA Science Advisory و مجله آمریکایی اپیدمیولوژی، سبک زندگی بی‌تحرک را با مشکلات قلبی و میزان بالاتر مرگ و میر مرتبط کرده است. برای کاهش اثرات مخرب نشستن در تمام طول روز، موقعیت خود را تغییر دهید و تا آنجا که می‌توانید در محیط دفتر خود حرکت کنید.

انعطاف‌پذیری برای ایستادن یا نشستن به طور متناوب در فواصل منظم در طول روز توصیه می‌شود. حتی می‌توانید میز تحریر ایستاده و ایستاده کار کردن را امتحان کنید. با ارتقا سلامتی و حرکت، زمانی که روی صندلی دفتر خود می‌نشینید، احساس راحتی بیشتری خواهید داشت.

۲.  مراقب پشت خود باشید و به آن استراحت دهید

صندلی اداری که پشتی یا تکیه‌گاه سفت، محکم و بدون شیب دارد پشت شما را در یک موقعیت ثابت نگه می‌دارند، این صندلی‌ها انتخابی فوق العاده خوب برای انجام کار کوتاه هستند، اما برای ساعت‌های طولانی یکی از بدترین انتخاب‌ها می‌توانند باشند.

هر شغلی به شما این امکان را نمی‌دهد که بایستید و قدم بزنید. برخی از شغل‌ها، مانند تعمیر و نگهداری و یا نظارت بر اطلاعات روی صفحه، نیاز به راه رفتن مداوم دارند. اگر نمی‌توانید حرکت کنید و به بدن خود استراحت بدهید، می‌بایست در انتخاب صندلی اداری به سمت آن‌هایی بروید که بتوانند با بدن شما حرکت کنند. بدان معنا که قابلیت شخصی‌سازی را داشته باشند. صندلی‌های اداری ارگونومیک که از مکانیزم پشتی متمایل و قابلیت شخصی‌سازی برخوردار هستند می‌توانند انتخابی عالی و مناسب برای افرادی که وضعیت‌های شغلی نشسته و ثابت دارند، باشند.

  1. دسته‌های صندلی اداری خود را تنظیم کنید.

کمبود فضا برای کتف‌ها می‌تواند شما را به نشستن در صندلی خود مجبور کند و در صورت نیاز به خم شدن به جلو در فضای کار، می‌تواند پشتیبانی از بدن شما را به حداقل ممکن برساند. هر دوی این وضعیت‌ها می‌توانند تأثیر منفی بر حالت طبیعی بدن شما داشته باشند و ستون فقرات را تحت فشار قرار دهند. اگرچه تمام صندلی‌های اداری دارای بازو برای استراحت دست‌ها نیستند، اما وجود یک بازو برای استراحت دست‌ها به شما امکان می‌دهد هنگام نشستن و یا برخواستن از صندلی، پشتیبانی بیشتری داشته باشید و میزان تنش را در دو شانه و گردن کاهش دهید.

این می‌تواند نکته‌ی بسیار مهمی باشد که هنگام انتخاب صندلی به راحتی و آسایش خود در مدت زمان کاری توجه لازم و کافی را داشته باشید. اگر صندلی اداری قابل تنظیم باشد می‌تواند دست‌ها و بازوهای شما را در بهترین حالت ممکن برای انجام کار بر روی میز اداری قرار دهد و همین می‌تواند میزان زیادی از خستگی شما بکاهد.

  ۴.  با توجه به نوع کاربری، صندلی اداری انتخاب کنید.

نشستن به مدت طولانی باعث فشار بر کمرتان می‌شود. صندلی‌های اداری که بد و نامناسب طراحی شده‌اند، این مورد را که افراد امکان دارد مدت زمان زیادی از آن استفاده کنند را در نظر نمی‌گیرند و دقیقاً همین مورد می‌تواند در طولانی مدت تاثیرات غیر قابل جبران جسمی را برای افراد داشته باشد. وجود پشتی و یا تکیه‌گاه صندلی باید به گونه‌ای باشد که بتواند بدن را به حالت طبیعی خود و در ایده آل‌ترین حالت برای افراد حفظ کند در عین حال که راحتی را برای آن‌ها دارد.

صندلی‌های اداری کارشناسی بر طبق همین استدلال به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بیشترین پشتیبانی را از افراد داشته باشند. کارشناسان معمولاً بیشترین زمان خود را پشت صندلی‌های خود مشغول انجام کار هستند از این رو نیاز به صندلی اداری که بتواند از آن‌ها حمایت کند بسیار مهم تلقی می‌شود. اساساً، شما به عنوان صاحب کسب و کار باید در برابر هر وسوسه‌ای برای انتخاب صندلی که سبک و طراحی را بر عملی بودن اولویت دارد، مقاومت کنید. انتخاب نادرست زمانی خود را به نمایش می‌گذارد که افراد حاضر در سازمان شما پس از مدت کوتاهی دچار خستگی و درد می‌شون.

۵. صندلی اداری چرخ دار انتخاب کنید

هنگام استفاده از صندلی اداری، قدرت مانور باید در لیست اولویت‌های شما باشد. اگر صندلی فعلی شما چرخ ندارد، پس باید به آن چرخ اضافه کنید یا صندلی اداری جدیدی پیدا کنید. صندلی‌های ثابت فقط برای استفاده‌ی کوتاه مدت طراحی شده اند. اگر مناطقی در محل کار شما وجود دارد که می‌بایست به آن‌جا هر از چند گاه سرک بکشید و آن را وارسی کنید بهتر است به جای نشستن و ایستادن‌های متوالی از صندلی چرخ‌دار برای جابه جایی استفاده نمایید. کش دادن بدن بدون هیچ گونه نرمش و یکباره می‌تواند به بدن شما شوک منفی وارد کند این مهم معمولاً در تماس‌های تلفنی و… رخ می‌دهد.

صندلی‌های گردان به طور ایده آل برای شغل‌های چند وظیفه‌ای در یک محیط اداری مناسب هستند. صندلی چرخ‌دار به کاربر این امکان را می‌دهد که با آرامش از یک گوشه به کنج دیگری از شغل خود برود و حداقل تأثیر منفی روی بدن را داشته باشد.

  1. صندلی اداری با قابلیت سفارشی‌سازی

بدن هر یک از ما از نظر جسمی با دیگری متفاوت است بنابراین بهترین انتخاب در صندلی اداری، انتخاب فردی است. صندلی اداری خود را بلافاصله پس از خرید استفاده نکنید. ابتدا کمی وقت بگذارید تا آن را متناسب با نیازهای شخصی خود تنظیم کنید. تمام اهرم‌ها و دندانه‌های قابل تنظیم زیر صندلی خود را بررسی کنید. کلید راحتی ممکن است به راحتی و آسایش شما انجام یک تنظیم کوچک در ارتفاع صندلی یا انعطاف‌پذیری تکیه گاه عقب باشد.

این‌که شما بتوانید ضروری‌ترین تجهیزات اداری خود را سفارشی کنید تا جایی که با اطمینان بگویید در یک موقعیت راحت هستید و چند ساعت طول می‌کشد تا خسته شوید اتفاق بسیار ارزشمندی است. یادتان باشد پاهای شما باید همیشه بتواند صاف روی زمین قرار بگیرد و زانوها هنگام نشستن باید کمی بالاتر از وضعیت ران قرار گیرند.

صندلی اداری و افزایش انگیزه کارمندان
صندلی اداری و افزایش انگیزه کارمندان

۷.  فضای گسترده کاری خود را در نظر بگیرید

شما می‌توانید گرانترین، راحت‌ترین، ارگونومیک‌ترین و حمایت کننده‌ترین صندلی را در کل دفتر سازمان خود داشته باشید اما اگر با میز اداری شما ناسازگار باشد ممکن است یک خطر جدی برای سلامتی باشد. به عنوان مثال، اگر تنها کمی میز اداری شما از ارتفاع صندلی اداری شخصی‌سازی شما بالاتر باشد مسبب ایجاد فشار بر دستان، بازوها، کمر و مهرهای شما می‌شود و در مدت کوتاهی شما احساس خستگی در ستون فقرات خود خواهید کرد. برای رفع این معضل می‌بایست ارتفاع صندلی خود را مناسب کنید و اگر پاهای شما در جایگاه مناسبی قرار نگرفت، می‌توانید از زیرپایی برای کمک به پاهایتان استفاده کنید.

همچنین بهتر است به نشیمن‌گاه صندلی خود نیز دقت کنید. اگر فاصله‌ای بین پشت شما و تکیه‌گاه صندلی وجود دارد بهتر است از پشتی کمر استفاده کنید تا بدن شما در حالت ایده آلی قرار بگیرد.

پیشنهاد ما

تمام این موارد ذکر شده جزو تجریبات گروه فنی و طراحی ما بوده که به صورت خلاصه در این مقاله برای شما نگارش شده است. در نهایت اگر به خرید و اجرای دکوراسیون داخلی و طراحی مدرن در سازمان خود فکر می‌کنید، ما امیدواریم این گزارش برای شما مفید بوده باشد. این‌ها و بسیار ناگفته‌های دیگر که در مقالات قبلی آن‌ها را ذکر کرده و یا خواهیم گفت همگی جزو مزایای افزودن مبلمان اداری و تغییر نگرش نسبت به آن در سازمان شما خواهند بود.

بنابراین اگر به این موضوع فکر می‌کنید که سازمان شما از نظر مبلمان اداری نظیر صندلی اداری، صندلی کنفرانس، میز اداری و… دارای کیفیت چندان مناسب و شایسته‌ای نیست، زمان مناسب خرید و ورود به فروشگاه وجود دارد. تیم طراحی و تولید ما در تمامی این مراحل توانایی همکاری پیوسته با شما را دارد تا دفاتر شما مطابق با بهترین و به روزترین طراحی دکوراسیون تولید شود و شادابی و شایستگی را برای شما به ارمغان بیاورد.

 

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید