توسط: تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ 0 دیدگاه

در مقالۀ قبلی اشاره کردیم که برای ایجاد یک محیط کاری مناسب،  موارد بی‌شماری وجود دارد که باید در ذهن داشته باشید و در آن نوشتار، به دو مورد آنها اشاره شد. در ادامه، سعی کرده‌ایم سه مورد دیگر را به عنوان نکات مهمی که باید در طراحی فضای اداری مد نظر قرار گیرد، بررسی کنیم.

 

۳- ایجاد زمینه‌ای برای بروز خلاقیت

هنگامی که کارکنان احساس راحتی کنند و بتوانند به آسانی با یکدیگر در ارتباط باشند، فضایی برای هم‌فکری و تبادل نظر و در نتیجه بروز استعدادها و خلق ایده‌های نو، فراهم می‌شود. برای تأمین این احساس راحتی، راه‌های متعددی وجود دارد؛ از جمله ایجاد اتاق استراحت. یا چیدمان بازِ فضای کاری با مبلمان اداری راحت. علاوه بر میز اداری و صندلی اداری مورد نیاز برای صرف ناهار، یک فضای مشترک با چند نیمکت راحت را هم در نظر بگیرید تا کار کنان زمان استراحت خود را در آنجا سپری کنند.

 

۴- توجه به نقش رنگ‌ها

در یک طراحی زیبا، رنگ یک عنصر خیلی مهم است که می‌تواند تأثیرات روانی مثبت یا گاهی اوقات منفی بر کارکنان داشته باشد. در زیر به شکل کلی به تأثیر روانی برخی از رنگ‌ها اشاره می‌کنیم.

قرمز: باعث تحریک مغز می‌شود. ایده‌آل برای محیط‌هایی که در آن بسیاری از فعالیت‌های بدنی و محرک انجام می‌شود. علاوه بر آن، موجب تحریک اشتها هم می‌گردد و از آن می‌توان در طراحی رستوران‌ها و یا اتاق ناهارخوری محیط‌های کاری استفاده کرد.

نارنجی: این زنگ با ایجاد هیجان بین کارمندان، به آنها پیام بیداری می‌دهد.

انواع رنگ سبز و آبی: این رنگ‌ها از نظر علم روانشناسی جزو رنگ‌های آرامش‌بخش شناخته شده‌اند و برای فعالیت‌های ذهنی و محاسباتی مناسب هستند.

و اما! در کنار استفاده از رنگ‌های متنوع و متعدد، سعی کنید به وسائل و نمادهای تزئینی هم توجه کنید؛ مثل یک دیوار برجسته یا لوازم جانبی مانند تابلو فرش و تابلوی نقاشی، مجسمه و سایر وسائل تزئینی.

 

۵- راحتی کلید موفقیت

کارکنان نیاز به فضایی هرچند کوچک اما سراسر آرامش برای تنفس دارند. سعی کنید بین دیوارها و میز و صندلی‌ها حداقل ۷۰ سانتیمتر فاصله باشد. همچنین  مجموعه‌ای از وسایل جانبی مثل قفسه را در کنار یا روی میز اداری قرار دهید. اگر قفسه و فایل را بالای میز قرار دادید، بهتر است که ارتفاع آن بیشتر از ۴۸ سانتیمتر نباشند. تا استفاده از آن برای کارکنان راحت و آسان باشد. علاوه بر آن، با قرار دادن میز در نزدیکی یک پنجرۀ رو به بیرون، با توجه به وجود درختان و منظرۀ طبیعت، یک چشم‌انداز آرامش‌بخش و زنده را خلق کنید. در واقع به جای این که کارکنان در محیط کار خود، به در و دیوارِ عاری از زیبایی و هیجان خیره شوند، چشم‌اندازی مقابل چشمانشان قرار گیرد تا از طریق آن رقص برگ‌ها با وزش نسیم، بارش برف و باران و پرواز پرندگان را بتوان دید.

جهت بررسی، مشاهده مشخصات و خرید مبلمان ادرای بینو با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

۴۷۶۲۳۰۰۸ – ۴۶۱۲۰۱۸۶-۴۴۰۲۶۴۹۷

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید