توسط: تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ 1 دیدگاه

نکاتی مانند سلیقه و بودجه در زمان تهیه میز و صندلی اداری دارای اهمیت هستند. اما امروزه معیارهای دیگری نیز؛ مانند شاخص استاندارد میز و صندلی اداری دارای اهمیت زیادی است. استفاده از واژه استاندارد درباره یک وسیله، رعایت بسیاری از نکات را تضمین می‌نماید. در این مقاله قصد دارید نکات مهمی را در زمینه شاخص استاندارد میز و صندلی اداری مطرح نماییم؛ تا سلامت جسم و روح خود و کارکنانتان را تضمین نماییم. ما را تا به انتهای این مقاله همراهی نمایید.

شاخص استاندارد میز و صندلی اداری چیست؟

برای آن‌که شاخص استاندارد میز و صندلی اداری در یک محیط کاری فراهم شود باید نکات خاصی را درمورد میز و صندلی اداری در نظر گرفت. در ادامه این نکات مهم درباره شاخص استاندارد میز و صندلی اداری را بیان می‌نماییم:

میز کار ارگونومیک

میز ارگونومیک باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد. بر این اساس نکاتی را در ادامه ذکر می‌کنیم:

سطح میز کار

بر اساس شاخص استاندارد میز و صندلی اداری، سطح میز بایستی به‌گونه‌ای باشد که اجازه دهد، تا وسایل مورد نیاز در جلویتان قرار گیرد. در محیط‎های کاری که از کامپیوتر استفاده می‎شود، بایستی سطح میز به گونه‎ای باشد، تا مانیتور به طور مستقیم در جلوی کاربر قرار گیرد؛ به طوری که فاصله بین او و مانیتور کمتر از۲۰ اینچ یا ۵۰ سانتی متر نباشد.

اجزای میز کار

بر اساس شاخص استاندارد میز و صندلی اداری، بخش‎هایی مانند کیس را نبایستی بر روی میز قرار داد. فضای محدود میز کار ممکن است باعث شود، که اجزای کامپیوتر در وضعیت مناسبی نباشند. لبه‎های میز بایستی با مواد نرم پوشیده شود. هم‌چنین لبه‌ها باید مدور باشد و سطح میز دارای یک استراحت‌گاه مچ باشد.

جنس میز اداری ارگونومیک

در راستای رسیدن به شاخص استاندارد میز و صندلی اداری باید به متریال میز اداری نیز توجه شود. سطح میز باید صاف و یک‌دست باشد و انحنا، برجستگی و قوس نداشته باشد. به همین دلیل اگر از چوب طبیعی یا MDF در این وسیله استفاده شده است؛ باید در سطح میز اصول مهم رعایت شده باشد. سطح میز باید رسانای گرما و سرما نباشد. به همین دلیل استفاده از چوب به استفاده از فلز در این وسیله ارجعیت دارد. چوب ام دی اف نیز باید دارای روکش مناسبی باشد تا در مقابل رطوبت، لک و آسیب‌های زمان کار از قدرت و استحکام کافی برخوردار باشد. در این مورد مقاله “میز و صندلی استاندارد چه ویژگی دارد؟” را بخوانید.

ارتفاع میز کار

ارتفاع میز کار نیز دارای اهمیت است. این ارتفاع باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که کاربر در زمان استفاده بتواند پاهای خود را با زاویه ۹۰ درجه در زیر میز جای دهد. هم‌چنین آرنج در راستای سطح میز قرار گرفته باشد. برای رسیدن به این ارتفاع صندلی اداری متناسب نیز کمک خواهد کرد، اما از ابتدا باید شاخص استاندارد میز و صندلی اداری در هر دو رعایت شده باشد تا متناسب با هم فعالیت را سازماندهی نمایند.

صندلی اداری ارگونومیک

از لحاظ شاخص استاندارد میز و صندلی اداری، ارگونومیک بودن یکی از فاکتورهای مهم برای کار است. صندلی ارگونومیک اداری باید ارتفاع مناسبی برای کار با کامپیوتر داشته باشد. صندلی خوب می‎تواند حمایت لازم و کافی را برای قسمت‎های پشت، ساق‎ها، باسن‎ها و حتی دست‎ها فراهم کند و هم‌چنین می‎تواند پوزیشن‎های غلط، استرس‎های تماسی و فشارهای وارده را کاهش دهد. در این مورد مقاله “استاندارد و ارگونومی صندلی اداری” را بخوانید. اجزای زیر در صندلی نیز باید حمایت کننده باشند:

تکیه ‎گاه

یک صندلی خوب و استاندارد باید دارای یک پشتی (تکیه‎گاه) خوب به منظور فراهم آوردن یک موقعیت مناسب برای نشستن باشد. پشتی مناسب تکیه گاه خوبی خواهد بود؛ به طوری که در قسمت عضلات پشت و گردن حداقل فشار را نسبت به کفه صندلی داشته باشد. پشتی مناسب باید دارای ۵ درجه زاویه برای قدرت جابه‌جایی نسبت به وزن خود داشته و در نتیجه با تکیه بر پشتی احساس راحتی کامل به فرد دست دهد.

تناسب نشیمن‌گاه و پشتی صندلی

زاویه کفه صندلی با پشتی باید حدود ۱۰۵ درجه باشد و ارتفاع آن برای نوع متوسط حدود ۵/۶۴ سانتی‎متر کافی است. تکیه‎گاه نامناسب باعث حمایت‎های ضعیف پشت و قرارگیری در پوزیشن‎های نامناسب می‎شود. نامناسب بودن تکیه‎گاه و نشیمن‌گاه می‎تواند به دلیل اندازه نامناسب، جنس نامرغوب و نحوه استفاده از آن باشد.

نشیمن‎گاه

نشیمن‎گاه صندلی ارگونومیک استاندارد در شاخص استاندارد میز و صندلی اداری باید به گونه‎ای باشد که کاربر در مدت طولانی راحت باشد. این راحتی شامل راحتی جسم و روان خواهد بود. هم‌چنین صندلی استاندارد برای انجام وظیفه یا فعالیتی که باید صورت پذیرد باید دارای حالت مناسبی باشد. نشیمن‎گاه مناسب زمانی اهمیت بیشتری می‌یابد که استفاده کننده‎های آن، افراد متعدد باشند. زیرا اگر افراد با فیزیک بدنی متفاوت از یک صندلی نامناسب استفاده کنند؛ استفاده کننده کوتاه‎تر نمی‎تواند به راحتی تکیه دهد و استفاده کننده بلندتر نیز قسمت پشت زانوهایش توسط نشیمن‌گاه حمایت نمی‎شود. وضعیت‎های غلط ایجاد شده در این حالت می‏‎تواند باعث ایجاد مشکلات زیر شود:

  • خستگی
  • چرخش محدود
  • کرخ شدگی
  • ایجاد مشکل در حفظ حالت طبیعی ستون فقرات

ارتفاع صندلی

ارتفاع صندلی استاندارد اداری و ارگونومیک باید مناسب باشد. بهترین وضعیت ارتفاع کفه صندلی، جهت نشستن افرادی که دارای رشد کامل هستند، حدود ۴۳ سانتی‎متر است. البته بهتر است صندلی قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشد؛ تا به‌راحتی بتوان ارتفاع مورد نظر برای افراد را تنظیم کرد. هم‌چنین صندلی بایستی دارای ۵ پایه‌ی قوی و قرقره‎های خوب باشد تا به راحتی بتواند برروی زمین یا فرش حرکت کند. اکثر صندلی‎ها برای وزن‎های ۱۲۵ کیلو (۲۷۵ پوند) طراحی می‎شوند.

تکیه گاه صندلی

تکیه‎گاه ساعد (استراحت‌گاه دست) حمایت خوبی برای بدن ایجاد کرده و به نشست و برخاستن شخص کمک می‌کند. طول تکیه‌گاه مناسب نبایستی بیش از ۳۵ سانتی متر جلوی پشتی صندلی ادامه داشته باشد و ارتفاع آن باید بین ۲۰-۲۵ سانتی‎متر باشد. هم‌چنین عرض آن بایستی در حدود ۱۰ سانتی‎متر بوده و شکافی به اندازه ۱۰ سانتی متر بین تکیه‎گاه ساعد و پشتی وجود داشته باشد. استراحت‎گاه دست باید نرم و روکش‎دار باشد و به کاربر اجازه دهد تا به‌راحتی دست‎های خود را برروی آن قرار دهد؛ بدون این‌که فشار اضافی به آن وارد شود.

قیمت میز و صندلی اداری استاندارد

برای تهیه میز و صندلی اداری استاندارد و ارگونومیک می‌توانید توسط صفحه اینترنتی، از محصولات شرکت تخصصی تولید مبلمان اداری بینو دیدن نمایید. محصولات ما دارای تنوع فراوان در طرح، رنگ و مدل هستند. ارگونومیک و استاندارد بودن مهم‌ترین شاخص استاندارد میز و صندلی اداری در شرکت بینو است. قیمت محصولات ما نیز دارای تنوع فراوانی است و متناسب با بودجه مورد نظر می‌توانید محصولاتی را انتخاب نمایید. برای رسیدن به این هدف به بهترین شکل، مشاوران و کارشناسان فروش ما در کنارتان خواهند بود و راهنمایی‌های لازم را در این زمینه انجام خواهند داد. جهت برآورد قیمت یا دریافت اطلاعات لازم در زمینه محصولات اداری بینو می‌توانید با ما تماس بگیرید.

کلام آخر

این مقاله با هدف بررسی شاخص استاندارد میز و صندلی اداری به رشته تحریر درآمده است. در این مقاله تعدادی از این شاخص‌های مهم معرفی شدند و نکات مهمی درباره هر یک ارایه شد. میز و صندلی اداری جز ملزومات و تجهیزات هر اداره یا شرکتی محسوب می‌شود. در کنار این اهمیت، دارا بودن شاخص استاندارد میز و صندلی اداری باعث خواهد شد؛ کاربر در زمان استفاده از این تجهیزات دچار آسیب‌های جسمی نشود و روح و جسمی آسوده و سالم داشته باشد. برای رسیدن به این هدف ما در کنارتان هستیم.

۵/۵ - (۱۳ امتیاز)

دیدگاه کاربران (1 دیدگاه)

  1. بازتاب: چگونه منظم بمانیم، ایده های سازماندهی میز اداری | مبلمان اداری بینو

دیدگاهتان را بنویسید