توسط: تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۹ 0 دیدگاه

با گذشت زمان، وضعیت بد بدن ممکن است به دلیل عادات ناشی از فعالیت‌های روزمره مانند نشستن روی صندلی‌های اداری، استفاده مداوم از سیستم‌های کامپیوتر، نگه داشتن طولانی مدت تلفن همراه در دست، حمل کیف، کوله و… بر روی شانه‌ها، رانندگی، ایستادن طولانی مدت، مراقبت از کودکان کوچک یا حتی خوابیدن باشد. وضعیت بد بدن به راحتی می‌تواند به ساختاری جدایی ناپذیر از وضعیت افراد تبدیل شود و باعث تشدید درد در قسمت‌های پشت و گردن شود و به ساختارهای ستون فقرات آسیب برساند. خوشبختانه، عوامل اصلی تأثیرگذار بر وضعیت و ارگونومی کاملا در توانایی کنترل فرد است و ایجاد تغییر در آن دشوار نیست.

در ادامه‌ی این مقاله ما در طی یک دستورالعمل چندین روش برای بهبود وضعیت و ارگونومی، به ویژه برای افرادی که بیشتر روز را روی صندلی دفتر کار می‌کنند، را پیشنهاد کرده ایم.

بهبود وضعیت و ارگونومی
بهبود وضعیت و ارگونومی

نکات مهم در رعایت ارگونومی

۱. علائم هشدار دهنده کمردرد ناشی از ضعف ارگونومی و وضعیت بدن را شناسایی کنید.

اگر کمر درد در ساعات مشخصی از روز یا هفته (مثلاً بعد از یک روز طولانی نشستن روی صندلی اداری جلوی کامپیوتر، اما نه در آخر هفته ها) به سراغ شما می‌آید این درد ممکن است نتیجه ارگونومی و وضعیت بد بدن باشد. دردی که از گردن شروع می‌شود و به سمت پایین به قسمت فوقانی کمر و اندام منتقل می‌شود. دردی که پس از تغییر موقعیت از بین می‌رود. کمر درد ناگهانی که با یک شغل جدید، یک صندلی اداری جدید یا یک ماشین جدید تجربه می‌شود. نشان از وضعیت بد قرارگیری بدن شما است. مشاهده وضعیت خوب نشستن به شما کمک می‌کند تا کمردرد را کاهش دهید.

۲. هنگام نشستن روی صندلی اداری و ایستادن بدن را در یک راستا قرار دهید.

هنگام ایستادن، وزن بدن را به طور مساوی در جلو، عقب و کناره‌های پا تقسیم کنید. در حالی که روی صندلی اداری نشسته‌اید، از ویژگی‌های صندلی استفاده کنید. صاف بنشینید و گوش‌ها، شانه‌ها و باسن‌ها را در یک خط عمودی قرار دهید. هر حالت نشسته طولانی مدت، حتی وضعیت خوب، می‌تواند خسته کننده باشد.

چرخش به جلو به لبه صندلی یا تکیه به صندلی و لم دادن بر روی آن می تواند در مواقعی باعث تحرک و تغییر حالت بدن و به نوعی استراحت عضلات شود. تعدادی از افراد برای نشستن از راه حل «نشستن روی توپ تعادل» استفاده می‌کنند. در این حالت لگن به آرامی در جلو قرار می‌گیرد. منحنی کمر افزایش می‌یابد. شانه‌ها به عقب می‌رود. همچنین برای نشستن بهتر بر روی صندلی با ید از وضعیت قرار گیری پاها، چرخش‌ها و به جلو و یا عقب شدن نیز آگاهی کافی را داشته باشید. یک حرکت ناگهانی ممکن است فشار بر روی شما را افزایش دهد.

۳. بلند شو و حرکت کن.

با خستگی عضلات، وضعیت‌های قرارگیری بد بدن بیشتر می‌شود. این به نوبه خود فشار بیشتری به گردن و پشت وارد می‌کند. به منظور حفظ حالت طبیعی و در عین حال پشتیبانی شده از بدن، مرتباً موقعیت خود را تغییر دهید. یک راه این است که به ازای هر ۴۵ دقیقه کار مداوم ۱۵ دقیقه استراحت کنید. این استراحت با ایستادن و یا قدم زدن و کشش عضلات همراه باشد می‌تواند بهتر باشد.

۴. هنگام نشستن از وسایل مناسب حالت و صندلی‌های اداری ارگونومیک استفاده کنید.

«لوازم جانبی» ارگونومیک می‌توانند از عضلات و ستون فقرات حمایت کنند. صندلی‌های اداری ارگونومیک یا صندلی‌هایی با پشتی قابل تنظیم در محل کار می‌توانند از این بابت کارآیی فراوانی داشته باشند. استفاده از زیرپایی برای قرار گیری در ارتفاع مناسب برای پاها نیز توصیه می‌شود. تکیه گاه و پشتی کمر نیز بسیار مفید است.

۵. آگاهی از وضعیت و ارگونومی را در تنظیمات روزمره افزایش دهید.

آگاهی از وضعیت بدنی و ارگونومی در محل کار، خانه و بازی گامی حیاتی در جهت القای وضعیت بدنی و تکنیک‌های ارگونومیک است. این شامل ایجاد آگاهی شما از وضعیت جسمانی و ابزاری کاری شماست. اگر کارمند بداند از چه ابزاری استفاده می‌کند. او می‌تواند عوامل درد و آسیب بدنی خود را تشخیص دهد.

۶. برای کمک به جلوگیری از آسیب و تقویت وضعیت بدن از ورزش استفاده کنید.

ورزش منظم مانند پیاده روی، شنا یا دوچرخه سواری به بدن کمک می‌کند تا از نظر هوازی حالت خوبی داشته باشد. در حالی که ورزش‌های تقویت کننده خاص به تقویت عضلات اطراف کمر کمک می‌کند. ورزش باعث ایجاد وضعیت خوب بدن می‌شود، که به نوبه خود کمک بیشتری به وضعیت عضلات و جلوگیری از آسیب نماید.

همچنین تمرینات خاصی وجود دارد که به حفظ وضعیت خوب بدن کمک می‌کند. به طور خاص، تعادل عضله اصلی و قدرتمند بودن عضله پشت برای کمک به حمایت از بالاتنه و حفظ وضعیت بدن بسیار ضروری است.

بهبود وضعیت و ارگونومی
بهبود وضعیت و ارگونومی

۷. هنگام ایستادن از کفش‌های ایمنی و طبی استفاده کنید.

بانوان بهتر است از کفش‌های پاشنه بلند در محل کار استفاده نکنند. کفش‌های پاشنه بلند نحوه‌ی قرار گیری پاها را تغییر می‌دهد و همچنین بر زانوها در طولانی مدت تاثیر منفی می‌گذارد. از این رو بهتر است در محل کار نسبت به پوشیدن کفش راحتی و ایمن اقدام نمایید.

۸. حالت خوب و ارگونومی را هنگام حرکت به خاطر بسپارید.

راه رفتن، بلند کردن مواد سنگین، نگه داشتن تلفن و تایپ کردن، همه فعالیت‌های حرکتی هستند که نیاز به توجه ارگونومی و وضعیت بدن دارند. حفظ وضعیت خوب حتی هنگام حرکت برای جلوگیری از آسیب دیدگی امری اساسی است.

۹. محیط‌های فیزیکی و فضاهای کار ارگونومیک ایجاد کنید.

برای شخصی‌سازی فضای کار نیاز به صرف زمان کمی دارد اما بازدهی آن بسیار ارزشمند است. فشار مضاعف بر روی ساختارهای ستون فقرات شما قرار خواهد گرفت مگر اینکه صندلی اداری، میز اداری، صفحه کلید و صفحه رایانه و غیره به درستی قرار گرفته باشد.

۱۰. از محافظت بیش از حد از وضعیت بدن خودداری کنید.

به یاد داشته باشید که حفظ وضعیت کلی و طبیعی بدن بسیار مهم است. با تحت فشار قرار دادن عضلات یا گرفتن حالت سفت و سخت غیر طبیعی و ایجاد محدودیت حرکات برای خود خودداری کنید. افرادی که از گذشته مقداری درد کمر یا گردن دارند. به صورت غیر ارادی حرکات خود را محدود می‌کنند. با این حال، مگر اینکه شکستگی یا مشکل جدی دیگری وجود داشته باشد، ساختارهای ستون فقرات برای حرکت طراحی شده‌اند و هرگونه محدودیت در حرکت برای مدت زمان طولانی باعث ایجاد درد بیشتر و بیشتر می‌شود.

پیشنهاد ما

آیا در حال راه اندازی مشاغل هستید و به فکر گسترش فضای اداری هستید؟ آیا دفتر شما نیاز به یک بازسازی کلی دارد؟ آیا می خواهید نسبت به خرید صندلی کارشناسی اقدام کنید؟

بنابراین اگر به این موضوع فکر می‌کنید که سازمان شما از نظر، مبلمان اداری، صندلی اداری و صندلی کارشناسی ارگونومیک دارای کیفیت چندان مناسب و شایسته‌ای نیست، زمان مناسب خرید و ورود به فروشگاه وجود دارد. تیم طراحی و تولید ما در تمامی این مراحل توانایی همکاری پیوسته با شما را دارد تا دفاتر شما مطابق با بهترین و به روزترین طراحی دکوراسیون تولید شود و شادابی و شایستگی را برای شما به ارمغان بیاورد. ما تمام توان خود را در جهت رفاه شما مطابق با علم روز انجام خواهیم تا فضای کاری بهتری برای شما و همکارانتان ایجاد کنیم.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید