توسط: تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ 0 دیدگاه

مبلمان اداری بینو، دکوراسیون داخلی بینو : مهمترین استاندارد صندلی اداری چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ برای تجهیز فضای اداری به چه استاندارد و ارگونومی صندلی اداری باید توجه شود؟ در طول تاریخ تمدن بشر، استاندارد به عنوان یک چهارچوب و الگوی مشترک، همواره در خدمت علم و دانش بوده است. این چهارچوب‌ها بر اساس یک زبان یا فهم مشترک به وجود آمده‌اند و آن‌چنان در ابعاد مختلف جهان نفوذ کرده‌ است که زندگیِ بدون آنها متصور نیست.

از ابتدای قرن ۲۰، سازمان جهانی استاندارد بر پایه گسترش انتشار مقالات جهانی و بازرگانی، اقدام به تدوین، نشر و به‌کارگیری استانداردهای محصولات و قطعات نمود. در دهه پایانی قرن مذکور، استانداردهای غیرمحصولی مانند استاندارد کیفیت و محیط زیست به خدمت جامعه جهانی درآمد. موسسات استاندارد در کشورهای مختلف تاسیس شدند که کار تدوین، ترویج، کنترل و اجرای استانداردها را عهده‌دار شدند تا به این شکل بتوانند خدماتی به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ارایه کنند.

اهداف در اجرای استاندارد صندلی اداری

در این مقاله بر لزوم رعایت استاندارد در ساخت صندلی اداری تاکید داریم. هدف از ارایه این مقاله، ضمن بیان مزایای پیاده‌سازی استانداردهای موجود برای تولید مبلمان و سایر لوازم اداری، شرح مختصری از آزمایش‌های استاندارد ملی آمریکا در مورد مبلمان اداری و بیان برتری‌های آن نسبت به استاندارد ملی ایران (۵۰۴۰) است. این مقاله هم‌چنین می‌کوشد راه‌کارهایی برای استفاده از این اصول در کشور ایران پیشنهاد دهد.

۷ عامل در رعایت استاندارد و ارگونومی صندلی اداری

رعایت شرایط ایمن و استاندارد سازی تولیدات متفاوت، اهدافی را دنبال می‌کند. در ادامه این مقاله به تعدادی از این اهداف اشاره می‌کنیم:

  • حصول اطمینان از کیفیت محصولات
  • اجرای برخی ملاحظات زیست محیطی
  • حفظ سلامت و ایمنی افراد
  • بالاتر بردن بهره‌وری و راندمان کاری
  • هم‌گامی و هماهنگی با پیشرفت‌های ملی و جهانی در زمینه‌های مختلف علمی و صنعتی
  • ارتقای دانش فنی و تکنولوژیک واحدهای تولیدی
  • حفظ حقوق مصرف‌کنندگان از طریق آگاه ساختن آن‌ها

دلایل انتخاب BIFMA به عنوان الگو

استاندارد صندلی اداری 3

انتخاب استاندارد ملی آمریکا (BIFMA) به عنوان الگویی برای سایر کشورها، بر اساس بررسی‌های فراوان، تحقیقات سیتماتیک و درنهایت مقایسه آن با سایر استانداردهای مشابه BS و AS و…. صورت گرفته است. نکاتی که موجب شد تا استفاده از این الگوی استاندارد به جای استاندارد رایج در ایران (۵۰۴۰) پیشنهاد گردد عبارت هستند از:

  • بروز بودن
  • دقت فراوان
  • به واقعیت نزدیک بودنِ الزامات آن
  • جامعیت و مقبولیت جهانی
  • به‌کارگیری آن توسط کمپانی‌های بزرگ تولید مبلمان اداری

انتخاب این استاندارد علاوه بر امکان اجرای آن در صنایع داخلی و اخذ تاییدهای مربوطه، می‌تواند به عنوان یک منبع موثق و مورد اعتماد در بازنگری استاندارد ملی ایران به‌کار رود.

شرح مختصری از آزمایش‌های استاندارد BIFMA

در این قسمت با درنظر گرفتن حوصله مخاطبان و بدون اتلاف وقت، به طور مختصر به آزمایشاتی که تاکنون در خصوص استاندارد BIFMA صورت گرفته، اشاره می کنیم. این استاندارد بیان کننده آزمایشات خاص، تجهیزات آزمایشگاهی مرتبط، شرایط آزمایش، سطوح مورد پیشنهاد در آزمایش و ارزیابی عمل‌کرد، دوام و تناسب ساختار استاندارد صندلی اداری با کاربری عمومی است. BIFMA یک استاندارد ملی آمریکایی است که در دسامبر ۲۰۰۲ توسط ANSI به تصویب رسیده است.

مزیت استاندارد BIFMA بر استاندارد ملی ایران (۵۰۴۰)

چون امکان مقایسه بند به بند این استاندارد با بندهای متشابه یا متناظر آن در استاندارد۵۰۴۰ از حوصله این مقاله خارج است، در ادامه به ذکر تیتری از دلایل برتری‌های این استاندارد نسبت به نوع ایرانی آن بسنده می‌کنیم:

  • واقعی بودن آزمایش‌ها
  • میزان بارگذاری‌های منطقی
  • کامل‌ بودن آزمون‌ها در خصوص اجزای صندلی
  • کوتاه بودن مدت زمان انجام تست و آزمون‌ها
  • استفاده از ابزار و دستگاه‌های ساده و چند منظوره
  • صرف سرمایه‌گذاری سخت افزاری و آزمایشی کمتر

لزوم بازنگری در اصول ۵۰۴۰

در بازنگری استاندارد ملی ۵۰۴۰ باید الزامات مربوط به استاندارد BIFMA در نظر گرفته شده و برای استاندارد ملی ایران به عنوان مرجع قرار گیرد. در ذیل چند راه‌کار جهت بازنگری در اصول استاندارد ۵۰۴۰ ارایه می‌شود:

  • صدور پروانه استاندارد و اخذ تاییدیه برای محصولات تولیدی داخل، منوط به اخذ هر دو استاندارد موجود ۵۰۴۰ و ۷۴۹۴ است.
  • طبق یک برنامه‌ی زمان‌بندی شده و منسجم (یک تا دو ساله)، باید استانداردهای تشویقی فعلی به استانداردهای اجباری تبدیل گردد تا تولیدکنندگانی که قادر به اخذ آن نیستند، از گردونه رقابت حذف شوند.
  • برای ترخیص کالا و محصولات طبق موازین قانونی ورودی کشور، اخذ تاییدیه استانداردهای ملی جهت حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان صورت پذیرد.
  • موسسه استاندارد، همانند سایر اقلامی که مشمول استانداردهای اجباری هستند، محصولات غیراستاندارد را شناسایی کرده و ضمن افشای نامشان، حتی مبادرت به جمع آوری آنها از بازار نماید.
  • هزینه‌های پیاده‌سازی و اخذ نشان استاندارد و شارژهای سالانه از طریق سوبسیدهای مربوط به صنایع پرداخت گردد.

تاثیر طراحی استاندارد صندلی اداری در بازدهی

استاندارد صندلی اداری 2

با ورود مدرنیته به زندگی امروز، انسان ناچار است بیشتر ساعات روز خود را در محیط کار سپری کند. صندلی به عنوان یکی از بهترین ابزار کار روزانه‌ افراد، باید پاسخگوی حرکت‌های بدن او باشد. جهت رعایت استاندارد صندلی اداری، باید دقت شود که صندلی مطابق با حرکت مفاصل اصلی بدن یعنی گردن، کمر، زانو و مچ پا حرکت کند. استاندارد برای ارگونومیک بودن آن باید بتواند مقلد حرکات بدن انسان باشد و برای این کار، به یک سری مفاصل مکانیکی نیاز دارد. استاندارد باید بتواند قابلیت دَوَران حول محورِ زیر نشیمن‌گاه، نزدیک زانوها، در نزدیکی لگن خاصره را داشته باشد. البته در تمام این حرکت‌ها، صندلی قادر به تقلید همه‌ی حرکات بدن نیست. در نتیجه باعث عدم تعادل کاربر و گرفتگی عضلات نواحی مختلف بدن او می‌شود.

۱. تاثیر مکانیزم سینکرون بر استاندارد صندلی اداری

کامل‌ترین مکانیزم حرکتی صندلی مکانیزم سینکرون (Syuchronous) است. این مکانیزم یک رابطه‌ی مشخص و تعریف شده بین حرکت کتف و پشت ایجاد می‌کند. در نتیجه می‌تواند حامی دامنه‌ی وسیعی از حرکت‌های بدن انسان شود. یک صندلی کاری مناسب هم‌چنین باید توانایی حمایت از بدن در حرکات دَوَرانی به چپ و راست را هم داشته باشد که برای دستیابی به چنین حرکتی باید پشت صندلی نقش حامی ستون فقرات را ایفا کند. در این باره می‌توانید مقاله راحتی مبلمان اداری را بخوانید.

۲. صندلی اداری ارگونومیک را از کجا بخریم؟

اگر برای اداره یا شرکت خود این محصول را با تعداد زیاد می‌خواهید، لزوم رعایت همه نکات در جهت رعایت استاندارد صندلی اداری و ایجاد راحتی و آرامش این نوع محصول ضروری است. جهت خرید این محصول با توجه به آن‌که به استاندارد توجه ویژه‌ای دارید، باید به دنبال شرکت‌های تولیدکننده معتبر باشید. شرکت تولید تخصصی مبلمان اداری بینو با سابقه چندین ساله در تولید مبلمان اداری با رعایت همه قواعد و مقررات، در جهت ارگونومیک و باکیفیت بودن فعالیت می‌کند. بینو به‌صورت سفارشی نیز اقدام به تولید محصولاتی مطابق سلیقه و سبک مکان اجرای کار می‌نماید.

۳. تاثیر رعایت استاندارد صندلی اداری بر قیمت

قیمت صندلی اداری استاندارد و ارگونومیک از صندلی معمولی بیشتر خواهد بود. این صندلی‌ها با آپشن‌ها و امکانات جانبی که جهت ارگونومیک بودن برای سلامت بیشتر بدن به همراه خود دارند، زمان و انرژی بیشتری در زمان تولید خواهند گرفت. علاوه بر آن متریال به‌کار رفته در این نوع صندلی بسیار ویژه و خاص است. با این وجود قیمت صندلی‌های ارگونومیک بینو با توجه به کیفیت آن بسیار مناسب است.

کلام پایانی

در این مقاله دلایل تاکید بر رعایت استاندار صندلی اداری مطابق استاندارد ملی آمریکا (BIFMA) ذکر شد. نکات مهمی نیز در جهت رسیدن به این استاندارد مطرح شد. با توجه به سلیقه و نوع سبک‌های متفاوت در معماری داخلی یک محیط اداری یا دکوراسیون اداری جهت دریافت راهنمایی‌های تخصصی و مشاوره خرید مبلمان اداری که به صورت رایگان در این زمینه ارائه می شود، با ما تماس حاصل فرمایید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید