توسط: تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ 3 دیدگاه

بازوی مانیتور ارگونومیک به عنوان یک اهرم، نظارت روی مانیتور کامپیوتر را تسریع و سهولت می‌بخشد. پس از آن‌که تصمیم گرفتید مانیتور خود را با یک بازوی ال سی دی به میز، دیوار یا سقف متصل کنید، لازم است نکاتی را در نظر بگیرید. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی جامع در زمینه بازوی مانیتور ارگونومیک ارایه دهیم؛ تا با کمک آن بتوانید کارهای اداری و کامپیوتری خود را راحت‌تر انجام دهید. با ما همراه شوید.

مکان نصب بازوی مانیتور کجاست؟

برای نصب بازوی مانیتور ارگونومیک، در ابتدا لازم است قسمت مرکز را به عنوان جایگاه مانیتور خود مشخص کنید. زیرا بهترین موقعیت مانیتور آن‌جایی است که درست مقابل چشمان شما قرار بگیرد. اگر مانیتور را در سمت چپ یا راست قرار دهید، به شانه یا گردنتان فشار وارد می‌شود. به همین دلیل بهترین موقعیت، جایی است که عضلات شما در حالت استراحت یا خنثی قرار گیرند. به‌عنوان یک عادت خوب و تمرین مفید، هر زمان که در بدن خود احساس ناراحتی کردید، به آن توجه کنید تا با رسیدگی به موقع، از موقعیت‌های ناخوشایند جلوگیری نمایید. در زمان نصب این وسیله دقت داشته باشید که آن را دورتر از مکانی که مانیتور را در حالت عادی قرار می‌دهید نصب نمایید، زیرا لازم است فضای کافی برای حرکت در جهت جلو و عقب به این بازوی محرک داده شود.

کاربرد بازوی مانیتور ارگونومیک چیست؟

اگر موقعیت شغلی‌تان به‌گونه‌ای است که نیاز به ارتباط با مشتریان دارد و لازم است گاهی اوقات، مانیتور خود را در معرض دید آن‌ها قرار دهید، در این صورت بازوی مانیتور چنان‌چه ارگونومیک باشد، این توانایی را ایجاد می‌نماید که؛ زاویه‌ی مانیتور خود را در هنگام صحبت با مشتری، به سمت وی حرکت دهید. به این شیوه می‌توانید به راحتی اطلاعات تصویری‌تان را با مشتریان به اشتراک بگذارید. قابل ذکر است که اکثر بازوهای مانیتور، قابلیت مشاهده صفحه در موقعیت‌های چشم‌انداز یا پرتره را دارند. هم‌چنین موقعیت نشستن در زوایای مختلف این امکان را فراهم می‌نماید که بدن به دلیل ماندن در یک موقعیت ثابت خشک و کرخت نشود. وجود یک بازوی مانیتور ارگونومیک امکان تنظیم صفحه LCD را در هر زاویه دلخواه فراهم می‌نماید.

نکات نصب بازوی مانیتور ارگونومیک

بعد از نصب بازوی مانیتور ارگونومیک باید نکاتی را رعایت نمایید تا این وسیله تمامی مزایای ممکن را در اختیارتان قرار دهد. در ادامه اطلاعاتی را در این زمینه ارایه می‌دهیم:

قرار دادن LCD در فاصله‌ی مناسب   

LCD خود را با فاصله‌ی دید مناسب قرار دهید. اغلب فاصله‌ی مانیتور نسبت به کاربر، یا خیلی دور است یا خیلی نزدیک. هر دو وضعیت، موجب ایجاد فشار بر چشم، چرخش گردن و تغییر حالت شانه‌ها در موقعیت‌های ناخوشایند می‌شوند. بنابراین لازم است که مانیتور خود را در یک فاصله‌ی دید راحت قرار دهید. در گذشته، قاعده‎ی “انگشت شَست” رواج داشت که مانیتور را به فاصله‌ی بازو در مقابل کاربر قرار داده بود. اما در حال حاضر، اعتبار این قاعده در حال زیر سوال رفتن است و در مقابل ثابت شده که فاصله‌ی بیشتر با مانیتور برای اغلب افراد بهتر است. در اینجا بازوی مانیتور ارگونومیک بسیار مفید و کاربردی است و موقعیتی آسان، راحت و ارگونومیک را فراهم می‌کند.

رعایت نکات ایمنی سلامت بدن   

سعی کنید هنگام نشستن پشت میز، در موقعیت درست قرار بگیرید و صندلی ارگونومیک خود را طوری تنظیم کنید که هم احساس راحتی کنید و هم سلامت کمر و پشتتان حفظ شود. مطالعات اخیر نشان می‌دهند که نشستن در یک موقعیت راحت باعث کاهش فشار بر روی دیسک در ناحیه‌ی پشت گردن می‌شود. در این شرایط حتی تنظیم نمودن مانیتور نیز راحت انجام می‌شود.

حرکت دادن مانیتور LCD  

نظر برخی از کارشناسان در مورد کج کردن مانیتور ال سی دی برای این است که با اصول ارگونومی تناقض دارد. بعضی‌ها می‌گویند پایه‌ی LCD باید کمی نزدیک‌تر باشد. برخی دیگر بر این اعتقاد هستند که صفحه نمایش باید در جای خود ثابت بماند و نباید کج شود. با این حال، هنگامی که مانیتور بر روی یک بازوی مانیتور ارگونومیک LCD نصب می‌شود، می‌توانید به راحتی آن‌طور که مناسب فیزیک بدنی و شرایط نشستن‌تان در آن لحظه است، آن را تنظیم نمایید.

بازوی مانیتور ارگونومیک

 

انواع بازوی مانیتور ارگونومیک

پایه رومیزی مانیتور یا همان بازوی مانیتور ارگونومیک بنابر نیاز کاربر دارای انواع متفاوتی است. این‌که این بازو دارای چندین نقطه اتصال است در تنظیم زاویه مناسب بسیار کمک کننده است. به همین دلیل بازوی مانیتور می تواند در چند مدل ارایه شود. از سوی دیگر در بسیاری از مشاغل نیاز به استفاده هم‌زمان از دو صفحه مانیتور است. در این زمان بازوی دو مانیتور ارگونومیک مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ تا کار را برای کاربر خود آسان نماید. هم‌چنین متریال‌های مورد استفاده در این نوع پایه رومیزی باید بسیار استاندارد و خوب باشد تا علاوه بر ایجاد بهره‌وری و کارایی باعث تثبیت موقعیت قرارگیری مانیتور بدون رانش و افتادگی شود. هم‌چنین توانایی این بازو برای تحمل وزن ۲ تا ۹ کیلوگرم در انواع مختلف آن متفاوت است.

مزایای بازوی محرک مانیتور

علاوه بر موارد ذکر شده در این نوشتار لازم است نکات زیر را نیز در این زمینه مورد توجه قرار دهید:

  • این بازو باید قابلیت مدیریت کابل‌های آزاد روی میز کار را داشته باشد.
  • راهکاری مناسب جهت تغییر سریع و کارآمد موقعیت مانیتور در زوایای مختلف را فراهم نماید.
  • از کیفیت بالا در همه نقاط برخوردار باشد تا بتواند صفحه مانیتور را در موقعیت‌های مختلف از جمله قرار گرفتن روی میز، جلو و عقب بردن صفحه به دلیل قرار گرفتن در فاصله مناسب و تغییر جهت صفحه مانیتور برای نمایش آن برای افرادی غیر از کاربر اصلی، مدیریت نماید.
  • قابلیت نصب آسان داشته باشد تا در مواقع لزوم بتوان آن را به میز دیگری منتقل کرد.

میز ادارای مناسب بازوی ارگونومیک مانیتور

واقعیت آن است که این بازو روی هر میزی قابلیت نصب دارد و شرایطی را فراهم می‌کند تا میز کار فضای بیشتری برای استفاده داشته باشد. با این وجود برای استفاده از این وسیله، میز اداری را انتخاب نمایید که متناسب با کارتان باشد. اگر میزتان قرار است از چندین وسیله پشتیبانی نماید به سراغ میز اداری بزرگ یا انواع میزهای اداری ال شکل یا یو شکل باشید. بازوی محرک مانیتور گرچه وسیله‌ای برای کارایی بهتر است اما میزی را انتخاب نمایید که نمای کار و جلوه فضای موجود را افزایش دهد. اجازه دهید زیبایی تحسین آمیزی در اطرافتان در جریان باشد.

پیشنهاد ما

برای خرید این وسیله می‌توانید به سراغ مراکز معتبر خرید بروید. جهت بررسی، دریافت مشاوره، مشاهده‌ی مشخصات و در نهایت خرید بازوی ارگونومیک مانیتور از شرکت مبلمان ادرای بینو با ما تماس حاصل فرمایید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید