توسط: تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ 0 دیدگاه

 

طبق تحقیقات پژوهشگران در مورد تأثیر محیط کار بر روحیه و عملکرد کارکنان، رضایت‌مندی نیروی انسانی یکی از دغدغه‌های مهم و همیشگی مدیران است. چرا که این خشنودی خاطر، موجب انجام هرچه بهتر وظایف و ارائه خدمات بیشتر گردیده و نتایج ارزنده ای را نصیب سازمان می‌کند. یکی از عوامل رضایت‌مندی کارکنان، محیط کاری مناسب می‌باشد. در این مقاله، نکاتی در مورد تزئین و تغییر دکوراسیون دفتر کار گردآوری شده که با رعایت و توجه به آن‌ها، محیطی دلپسند و حرفه‌ای برای کارکنان و مشتریان فراهم خواهد شد.

رنگ مناسب و الهام بخش، گویای فعالیت کاری سازمان

رنگ محیط کار، تأثیر زیادی بر روحیه کارکنان دارد، بنابراین باید در انتخاب رنگ، نهایت دقت را به کار برد تا از رنگ‌های انگیزشی، الهام‌بخش و با کیفیت که همزمان معرف فعالیت کاری سازمان هم باشند، استفاده کرد.

 

روشنایی یکی از عوامل مهم در محیط کار

نور محیط باید به گونه‌ای باشد که موجب خستگی چشم نشود. از آنجا که افراد در ساعات کاری، به مدت طولانی ممکن است از کامپیوتر استفاده کنند، اگر نور محیط  کافی نباشد، می‌تواند موجب ضعف بینایی همراه با چشم درد شود. مبلمان ارگونومیک به افزایش بهره‌وری و کاهش دردهای ناشی از نشستن طولانی مدت کمک می کند. انتخاب مبلمان مناسب یک ضرورت است. از آنجایی که بیشتر اوقات کاری کارمند پشت میز سپری می‌شود، بنابراین خرید یک میز و صندلی ارگونومیک اولین اصل هر اتاق کاری است. اگر با کامپیوتر کار می‌کنید، انتخاب کیبورد، موس و مانیتور ارگونومیک نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این امر به کاهش تنش عضلانی و ایجاد ایمنی برای بافت‌های مختلف بدن کمک می‌کند. برای مرتب نگه داشتن وسایل و اینکه هر وسیله‌ای سر جای خود قرار بگیرد، هر شخص باید در اتاق کار خود، قفسه و فایل داشته باشد تا بتواند با مرتب نگه داشتن وسایل، فایل‌ها و پرونده هایش، راحت‌تر و سریع‌تر به کارهای روزانه‌اش رسیدگی کند.

 

تاثیر مثبت زیباسازی دیوارها در روحیه کارکنان

یک دیوار خالیِ بدون رنگ، قاب و سایر تزئینات می‌تواند کسالت‌آور باشد. پس چرا با استفاده از چند قاب و تصویر به زیباتر شدن محیط، کمک نکنیم؟ با طرح یک ایده خلاقانه می‌توانیم موجبات نشاط و آرامش کارمند در محیط کاری‌اش را فراهم کنیم که این انرژی مثبت به همان اندازه بر روحیه شما به عنوان کارفرما و مشتریان هم تاثیر خوب می‌گذارد.

 

تغییر فضای خشک و جدی محیط اداری با استفاده از تزئینات

استفاده از گیاهان، آکواریوم، صنایع دستی، تابلوهای هنری و حتی عکس‌های خانوادگی، فضای هنری منحصر به فردی را ایجاد نموده و شما را تا حدی از فضای خشک و جدی موجود جدا می‌سازد.
همچنین برخی وسایل نیز هستند که علاوه بر کاربردی بودن، به میز کارتان جلوه و زیبایی می‌بخشند؛ مانند گلدان تزئینی،چراغ مطالعه و ساعت رومیزی. شما می‌توانید چند نمونه از این محصولات را در وسایل اداری ورچین مشاهده کنید.

 

انسجام بیشتر دفتر کار با انتخاب مضمون یا تم

با تعیین مضمون یا تم، انتخاب رنگ و مدل مبلمان و وسایل تزئینی آسان‌تر خواهد شد. ممکن است مبلمان دفتر کارتان از طراحی خوبی برخوردار باشد، اما با رنگ دیوارها و تصاویری که روی آن‌ها قرار داده اید، هیچ تناسبی نداشته باشند. انتخاب یک مضمون کلی، به انسجام طراحی داخلی و دکوراسیونی که برای محل کارتان در نظر گرفته‌اید، کمک می‌کند.
محیط کار انسان به مثابه منزل دوم او است و چه بســــا افرادی هستند که عمده ساعات شبانه روز خود را در محیط کارشــان به سر می‌برند. بنابراین بدیهی است که محیط کار نیز بایستی همچون منزل، برآورنده حداقل نیازهای روحی و روانی افراد باشد تا آنها ضمن کسب درآمـــد و ارتقای سطح دانش و مهارت حرفه ای خود، به خدمتی صادقانه و موثر بپردازند.

گرد آوری مقاله : محمد حسین بکاء مدیر عامل مبلمان اداری بینو
شماره تماس : ۴۴۰۲۶۴۹۷-۴۶۱۲۰۱۸۶-۴۷۶۲۳۰۰۸-۰۲۱

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید