توسط: تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۶ 0 دیدگاه

نور در دکوراسیون خانه

نور و روشنایی نخستین اصل در تزئین دکوراسیون خانه  و یکی از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند خلق و خوی انسان را تحت تأثیر قرار دهد. کارشناسان می‌گویند کلید طراحی دکوراسیون خانه، نور است. نورپردازی اهداف مختلفی دارد، بنابراین باید از منابع مختلفی تأمین شود. به عنوان یک قاعدۀ کلی، نورپردازی را می‌توان به سه لایۀ محیط عمومی، کانونی و نورپردازی تزئینی تقسیم کرد. نورپردازی محیطی سبب روشنایی عمومی و بدون سایه می‌شود. نورپردازی کانونی، روشنایی را در یک منطقۀ خاص متمرکز می‌کند.  در نهایت نورپردازی‌ تزئینی به شما امکان می‌دهد که سلیقه و سبک شخصی خود را پیاده کنید.

به عنوان مثال، نور محیط ممکن است توسط پنجره‌ها در گوشۀ اتاق‌های منزل بتابند، در حالی‌که چراغ‌ها به عنوان روشنایی کانونی در نظر گرفته ‌شوند. زیرا شما معمولا از آنها برای انجام کارهایی چون خواندن و نوشتن یا پخت و پز استفاده می‌کنید. بنابراین به روشنایی کانونی نیاز دارید. ذکر این نکته ضروری است که اگر فضایی را می‌خواهید برای آشپزخانه یا اتاق خواب در نظر بگیرید، باید به استراتژی محل،نوع و میزان روشنایی آن دقت کنید.

۲ عامل مهم در انتخاب منابع نور:

۱- رنگ: رنگ در دکوراسیون خانه یک عامل مهم در انتخاب روشنایی و نور محیط است. نور باعث پخش شدن رنگ در محیط می‌شود. پس نمی‌توان تأثیر آن در روان انسان را نادیده گرفت. پس بهتر است بین تجزیۀ رنگ و تابش نور، تناسب ایجاد کرد.

۲-  منبع نور: معمولاً منابع نور محیط به سختی قابل تغییر هستند و هر بار نمی‌توان به راحتی پنجره‌های خانه را تغییر داد. پس یکی از راه‌کارها این است که منابع نور کانونی مانند لوسترها در توازن با نور محیطی قرار بگیرند. در مورد نورهای تزئینی مثل نور شمع نیز باید مراقب ایجاد اختلال روشنایی در محیط بود.

محمد حسین بکاء  –  مدیر عامل شرکت برنا یاور ویرا (بینو)

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید