توسط: تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۷ 0 دیدگاه
[vc_row][vc_column][vc_column_text]

اهمیت ارگونومی محل کار

ارگونومی محل کار و نحوه استفاده و ایجاد آن یکی از مهمترین موضوعات در هر محیط اداری و کاری است. نحوه ایجاد ارگونومی محل کار بوسیله امکانات متنوعی ایجاد می شود و قابل استفاده است. در این نوشتار در مورد موضوعات مرتبط با دلایل استفاده از ارگونومی محل کار و شرایط استفاده از ارگونومی محل کار صحبت شده است. در ادامه به ارائه بهترین مطالب مربوط به ارگونومیک و RSI اختصاص داده شده است. در حقیقت فرایند ارزیابی یکی از مهم ترین جنبه های ایستگاه کاری یعنی ارگونومیک انجام شده است. لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

چرا ارگونومی در محل کار اهمیت دارد؟

همانطور که کارکنان در طول روز در موقعیتی مشابه قرار می گیرند، آنچه رخ داده است به عنوان «آسیب جدی تکراری» یا RSI نامیده می شود. در بحث ارگونومی محل کار بسیاری از مردم تصور می کنند که این امر با ظهور کامپیوترها ایجاد شده است، اما تاریخ بیشتری دارد. RSI در برخی از شکل ها تا سال ۱۷۰۰ به طول انجامید، که یکی از برجسته ترین و نا کار آمدترین فرم ها، سندرم تونل کارپال است که در سال ۱۸۵۴ برای اولین بار شناسایی شد.

فقط برخی از مشکلات ناشی عدم وجود ارگونومی محل کار که می تواند از موقعیت نامناسب نشستن و غیر ارگونومی ایجاد شود عبارتند از:

  • سندرم تونل کارپ
  • آسیب های فشار / استرس تکراری
  • سندرم فشرده سازی عصبی
  • تاندونیت
  • بورسیت
  • آرتروز

هر کسی که از طریق این یا سایر انواع RSI رنج می برد، می داند که این موارد می تواند شدیدا دردناک باشد و شاید بتواند معیشت افراد را تحت تأثیر قرار دهد، نیاز به مراقبت های پزشکی، داروها، حتی جراحی داشته باشد.

با توجه به این واقعیت، عملکرد مناسب ارگونومی محل کار در ۴۰ سال گذشته مورد بررسی و توسعه قرار گرفته است، که منجر به تولید محصولات بسیاری می شود که می تواند محل کار راحتی را ایجاد کند. یکی از مهمترین محصولات ارگونومیک، ست صندلی اداری است که پایه اصلی یک ایستگاه کاری ارگونومیک است. اما قبل از اینکه بتوانیم در مورد چگونگی استفاده از یک صندلی و مبل اداری ارگونومیک برای جلوگیری از RSI و وضعیت بد صحبت کنیم، بیایید نگاهی سریع به برخی از عوامل مرتبط با آن بیاندازیم.

فاکتورهایی که به موقعیت ضعیف و RSI کمک می کنند

هماهنگی وضعیت بدنی ارگونومیک عوامل متعددی می توانند علت RSI و سایر مسائل باشند و بسیاری از این موارد مربوط به ارگونومی محل کار است.

عدم آموزش در مورد وضعیت درست

یکی از علل اولیه ناتوانی موضوع ساده ای است، وضعیت نامناسب نشستن و عدم وجود ارگونومی محل کار است. رعایت نکردن  این مورد به خود افراد مرتبط است، آنها باید شیوه درست نشستن بر روی صندلی را بیاموزند. کمر باید کاملا صاف باشد، زانوها در موقعیت ۹۰ درجه، کف پاها بر روی زمین و آرنج ها در زاویه ۹۰ درجه بر روی میز باشد.

ضعف عضلانی یا کاهش تناسب اندام

عدم وجود ارگونومی محل کار می تواند باعث ضعف عضلانی، به خصوص گروه های عضلانی “هسته ای” شکم و پشت شود و می تواند به سایر قسمت های بدن نیز تاثیر بگذارد و منجر به ناتوانی بدن، سوزش، تکیه و سایر جراحات جبران ناپذیر شود. حفظ هسته عضلانی مناسب برای جلوگیری از انحراف ستون فقرات و RSI  امری ضروری است.

فشار موضعی یا کاهش جریان خون

اغلب به دلیل موقعیت بدن نشستن و عدم رعایت ارگونومی محل کار، فشار مزمن در یک قسمت از بدن به مانند: دست ها می تواند موجب کاهش جریان خون و ATP به ماهیچه ها و تاندون ها شود.

وظایف تکراری

همانطور که از نامش بر می آید، RSI  می تواند از طریق تکرار وظایف مانند تایپ کردن (اغلب همراه با سندرم تونل کارپال)، کلیک کردن بر روی ماوس (اغلب با انگشت اشاره) و یا سایر حرکات به روش های مختلف ایجاد شود. اگر چنین فعالیت هایی باید به طور روزانه انجام شود، همانطور که در اکثر مشاغل اداری این چنین است، بهترین راه برای جلوگیری از این موضوع، ایجاد ایستگاه کاری ارگونومی و رعایت ارگونومی محل کار است.

در حالی که بعضی از این عناصر وابسته به کاربر هستند (به عنوان مثال ضعف عضلانی یا آموزش درست نشستن)، بعضی از این مشکلات می توانند به وسیله استفاده بهتر از تجهیزات اداری، به ویژه صندلی ها و میزها حل شوند.


ارگونومی محل کار

چگونه می توان به شرایط ارگونومیک کمک کند؟

حالا که می دانیم برخی از عوامل که می تواند منجر به RSI و وضعیت ناسالم شود چیستند، چگونه صندلی ها و یا دیگر مبلمان اداری می توانند برای جلوگیری از این کار نقشی کمک کننده داشته باشند؟

پشتیبانی کامل

یکی از علل ریشه ای RSI فشار موضعی در یک یا چند ناحیه بدن است. این اغلب علت سندرم تونل کارپ (CTS) است که به دلیل فشار بیش از حد بر روی ناحیه مچ دست / ساعد ایجاد می شود. همان اثر می تواند از طریق گروه های ماهیچه ای و اسکلتی ایجاد شود و بر پشت، گردن و شانه تاثیر بگذارد و تاثیرات عدم رعایت ارگونومی محل کار را نمایان کند.

پشتیبانی مناسب از صندلی و میز از این فشار موضعی جلوگیری می کند و حتی وزن بدن را در پشت، پایین و سینه یک فرد توزیع می کند.

هم ترازی

با توجه به جنبه های حمایتی، ارائه هماهنگی مناسب گروه های عضلانی بدن، برای جلوگیری از ناسازگاری و یا توسعه RSI کمک می کند.

مهمترین نکات برای تراز بندی و ارگونومی محل کار عبارتند از:

تراز سر

سر باید در موقعیت مناسبی باشد و با شانه ها و باسن هماهنگ باشد. سر پوش مناسب و پشت ست صندلی اداری (همراه با موقعیت مناسب مانیتورهای کامپیوتر و دیگر عناصر ایستگاه کاری) به حفظ هماهنگی کامل سر کمک می کند.

همترازی لگن

لگن در پایه ستون فقرات قرار دارد و می تواند منحنی طبیعی ستون فقرات را تحت تاثیر قرار دهد. هدف این است که یک شیب لبه ی لگن به منظور تشویق طبیعی S-منحنی ستون فقرات وجود داشته باشد. صندلی و مبل اداری خوب دارای تنظیمات شیب هستند.

شانه های آرامش بخش

بسیاری از افراد فشار زیادی را به شانه های خود وارد می کنند. با رعایت ارگونومی محل کار هنگامی که ست صندلی اداری به درستی تنظیم شود از فشار وارده به دست ها جلوگیری می کند.

سهولت حرکت

صندلی کارشناسی مدرن اداری دارای مفصل های گردنده هستند که باعث می شود حرکت از محل به محل دیگری آسان باشد. علاوه بر این آنها حرکت از طریق چرخ را فراهم می کنند که به راحتی می تواند یک صندلی را از یک منطقه به دیگری حرکت داد.

کلام آخر

در حالی که این موارد ممکن است ویژگی های واضح صندلی را نشان می دهد، اهمیت ارگونومی محل کار نباید نادیده گرفته شود. اکنون می دانیم که یک صندلی مناسب و ایستگاه کاری می تواند برای جلوگیری از پیامدهای بالقوه دردناک RSI یا وضعیت بد ضروری باشد، باید بدانیم که چه چیزی باید در صندلی ها یا لوازم جانبی جستجو شود و چگونه ارگونومی محل کار رعایت گردد.

عزیزان و همراهان ارجمند، برای دریافت اطلاعات بیشتر و همچنین مشاوره رایگان در امر خرید انواع صندلی و مبل اداری و در یافت مشاوره در زمینه پیاده سازی ارگونومی محل کار خود لطفا با مبلمان اداری بینو تماس حاصل فرمایید.



[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_raw_html]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[/vc_raw_html][/vc_column][/vc_row]
۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید